قاسم زاده نداف کارشناس سیاسی
نماینده باید کارآمد هم باشد... بعضی ها متدین هستند اما از آنها کاری ساخته نیست
کد خبر: ۱۸۲۳۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷ 16 February 2016

از رموز اصلی دوام انقلاب اسلامی ، یکپارچگی و حضور مردم در صحنه های مختلف سیاسی و اجتماعی بوده و هست. بارز ترین نماد این حضور ، در موسم انتخابات و شرکت مردم در پای صندوق های اخذ رأًی می باشد. در اندیشه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (دامت برکاته) یک انتخاب ایده ال بر دو اصل مبتنی است : 1- مشارکت و حضور حداکثری مردم 2- انتخاب اصلح از ناحیه مردم .

مشارکت و حضور حداکثری مردم در نگاه امام و رهبری ، قطع نظر از اینکه یک تکلیف شرعی و وظیفه ملی شمرده شده ، از عوامل تثبیت، پیشرفت و اقتدار نظام اسلامی به حساب آمده و قطع امید دشمنان از تسلط مجدد بر این سرزمین را سبب می شود . اهمیت این موضوع تا آن حد است که رهبر فرزانه انقلاب، متواضعانه از تمامی ایرانیان، حتی کسانی که نظام و رهبری را قبول ندارند درخواست می کنند تا به هدف سربلندی ایران عزیز و توسعه و پیشرفت آن و مصون ماندن کشور از تهدیدات خارجی، در پای صندوق های اخذ رأی حاضر شوند چرا که حضور یکپارچه و منسجم مردم در عرصه های تعیین سرنوشت، همچون انتخابات، قدرت و اراده ملی جامعه را در دفاع از تمامیت ارضی و توسعه و آبادانی کشور به نمایش می گذارد. نکته ای که تمام ایرانیان از هر قوم و نژاد و گروه و جناحی بر آن اتفاق نظر دارند .

اصل دوم در یک انتخابات مطلوب، انتخاب فرد اصلح و یا افراد صالح برای سپردن مسئولیت های کلیدی تقنینی، اجرایی و نظارتی جامعه به آنان است . این اصل اگر چه در رتبه دوم از اهمیت نسبت به اصل نخست قرار دارد لیکن دقت و سفارش به آن در بیانات امام راحل (ره) و خلف صالحش رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب اسلامی، به وفور به چشم می خورد. در همین رابطه امام راحل(ره) در پیام خود به مناسبت پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می فرمایند: " یکی از وظایف مهم شرعی و عقلی ما برای حفظ اسلام و مصالح کشور، حضور در حوزه های انتخابیه و رأی دادن به نمایندگان صالح، کاردان و مطلع از اوضاع سیاسی جهان و سایر چیزهایی است که کشور به آنها احتیاج دارد، چه از روحانیون باشند، چه نباشند و مجلس همچنان که محتاج به علماء و روحانیون مطلع از احکام شرعی و سیاسی اسلام است، محتاج به متخصصین رشته های مختلفی است که کشور احتیاج به آنها دارد."

در همین رابطه و در جایی دیگر آن پیر سفر کرده می فرماید: "انتخاب اصلح برای مسلمین یعنی انتخاب فردی که تعهد به اسلام و حیثیت آن داشته باشد و همه چیز را بفهمد. چون در مجلس، اسلام تنها کافی نیست، بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد و ممکن است به شما و گروه شما مربوط نباشد، که اگر اصلح را انتخاب کردید، کاری اسلامی می کنید و این یک محکی است برای خودتان که تشخیص بدهید انتخاب برای اسلام است یا برای صلاح خودتان." (صحیفه نور،جلد18 ص152)

در باب اهمیت انتخاب اصلح ، به عنوان یکی از دو اصل اساسی در انتخاب مطلوب، حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) خطاب به مردم می فرمایند: " به نظر من مهمترین شرایط نماینده عبارت است از این که متدین، کارآمد، دلسوز و شجاع باشد. اگر این چهار شرط در نماینده ای جمع شد، همان کاری که شما آرزو و توقع دارید، انجام خواهد داد. نماینده باید متدین باشد، بی دینی و بی تقوایی چیز بدی است هرجا باشد، انسان را آسیب پذیر می کند. اگر در جای حساسی باشد، آسیب پذیری آن بسیار گران تمام خواهد شد. نماینده باید کارآمد هم باشد. بعضی ها متدین هستند اما از آنها کاری ساخته نیست. باید به گونه ای باشند که بتوانند وظایفی را که بر عهده شان قراردارد انجام دهند." (بیانات رهبری در خطبه های نماز جمعه تهران 24/11/1383)

امید است با تأسی به فرمایشات معمار بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و روشنگریهای حکیمانه رهبر انقلابی و فرزانه مان، توفیق یابیم فرد اصلح و یا افراد صالحی را برگزینیم که انتخابشان موجبات تقویت نظام اسلامی را فراهم می آورد و آرزوهای دشمنانمان را بر باد می دهد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار