مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم با بیان اینکه امسال پیش‌بینی می‌شود ۱۴ میلیون و ۵۹۰ هزار تن گندم تولید شود گفت: تاکنون ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری شده است که بالاترین میزان خرید دولت در تاریخ کشور است.
کد خبر: ۳۵۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱ 05 January 2017
اسماعیل اسفندیاری شامگاه چهارشنبه در جلسه گزارش افزایش ضریب خوداتکایی گندم استان خراسان جنوبی اظهار داشت: گندم به عنوان یک محصول راهبردی و استراتژیک در کشور است که 38 درصد انرژی و 46 درصد پروتئین مورد نیاز جامعه را تامین می‌کند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی و مجری گندم معاونت زراعت اقدام به تهیه طرح ایران در افق 1404 کرده است و این طرح از پاییز 92 شروع شده است که نتایج در این سه سال روند رو به رشدی داشته است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم گفت: امسال با توجه به مجموعه اقدامات فنی و سیاست‌گذاری صحیح و قابل قبولی که برای کشاورزان از نظر قیمت بود و سایر اقداماتی فنی که موجب افزایش عملکرد و ارتقای بهره‌وری بوده است حتی با کاهش سطح زیرکشت روند تولید ما روند مثبتی بوده است.

اسفندیاری بیان کرد: امسال مقرر شد 14 میلیون و 590 هزار تن تولید گندم خریداری شود که 11 میلیون و 525 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری شد که بیشترین عدد خرید دولت در تاریخ کشور است.

وی افزود: این افتخار در امسال نصیب کشاورزان و آحاد جمعیت 80 میلیونی ایران است که امیدواریم با همت کشاورزان و پشتیبانی‌های مجلس و دولت از بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاری زیربنایی انجام شود که ثبات و پایداری تولید را داشته باشیم.

مجری طرح گندم تصریح کرد: این ثبات و پایداری در تولید گندم به چند موضوع شامل حمایت و سرمایه‌گذاری در بخش کشاوری، توسعه روش‌های آبیاری نوین به ویژه آبیاری میکرو در زراعت گندم که می‌تواند به پایداری تولید در مناطقی که محدودیت آبی دارند کمک کند، بستگی دارد.

اسفندیاری بیان کرد: کاهش نرخ بهره برای مکانیزاسیون کشاورزی و یک توجه ویژه به تامین و تدارک کومباین صورت گرفته است به نوعی که 25 تا 30 درصد قیمت کومباین به متقاضیان کمک می‌شود و در یک دوره یکی دو ساله حداقل نزدیک به 8 هزار دستگاه کومباین نو وارد مزارع گندم شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: متاسفانهبا وجود اینکه در سه سال گذشته هزار و 500 دستگاه کومباین نو وارد مزارع شده است در حال حاضر در مزارع افت ضایعات داریم.

اسفندیاری بیان کرد: اما این میزان کومباین کافی نیست و بنده به عنوان مجری طرح گندم تقاضا دارم از مجلس که در حال تنظیم برنامه ششم هستند در قانون بودجه 96 مسئله کومباین نیز به صورت ویژه مانند توسعه روش‌های آبیاری نوین پرداخت شود.

وی افزود: نزدیک به 24 تا 25 روز غذای 80 میلیون نفر از جمعیت کشور را ناشی از ناکافی و مستحلک و کهن بودن کومباین‌ها را از دست می دهیم.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: خراسان جنوبی نزدیک به 22 هزار هکتار کشت گندم دارد که روند کشت گندم را در کشور با دید محدود شدن منابع آبی طراحی کرده‌ایم و حتی در گندم آبی از 2 میلیون و 450 هزار هکتار به یک میلیون و 900 هزار تن در سطح کشور کاهش پیدا کرده است.

مجری طرح گندم بیان کرد: این روند در بعضی از استان‌های که منابع آب محدودتر است باید نسبتش بیشتر باشد که در این پشتیبانی که در سطح کلان کشور در بخش توسعه آبیاری نوین  انجام گرفته خصوصا در استان خراسان جنوبی در کوتاه مدت سرعت بیشتری پیدا کند و درآمد کشاورزان حفظ شود.

اسفندیاری ادامه داد: در فرآیند تولید کشاورزان نیاز به یک سری حمایت‌ها و پشتیبانی است و با توجه به بررسی‌هایی که در استان انجام شد مقرر شد 11 دستگاه‌ها کشت گندم در استان خراسان جنوبی تهیه شود که ما نیز پشتیبانی مالی آن را انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار داشت: در حال حاضر 22 هزار و 55 هکتار میزان سطح کشت گندم در خراسان جنوبی است.

هاشم ولی‌پور مطلق با اشاره به اینکه تعداد کشاورزان خراسان جنوبی بیش از 8 هزار نفر هستند بیان کرد: از این میزان گندم سطح زیرکشت امسال 64 هزار تن گندم در استان تولید شده است که تاکنون 25 هزارتن از این میزان گندم از کشاورزان خریداری شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار