در حالیکه پیش بینی هواشناسی خراسان جنوبی از ادامه سرما و یخبندان در برخی مناطق استان همانند روزهای قبل حکایت دارد، تعدادی از درختان بادام در روستای «آبیز» شهرستان مرزی زیرکوه شکوفه کرد.
کد خبر: ۳۵۷۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶ 09 January 2017
بنا بر اعلام گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی در 24ساعت آینده دمای هوا در مرکز هفت شهرستان از 11شهرستان تابعه استان به زیر صفر می رسد.
همچنین دمای هوا در زیرکوه(حاجی آباد) شمال شرق استان و فردوس در شمال خراسان جنوبی به صفر درجه سلسیوس ، سرایان یک درجه و طبس به سه درجه سانتیگراد خواهد رسید.
در حالیکه 20 روز از زمستان می گذرد، تعدادی از درختان بادام به دلیل بارش های کم و گرمای زودرس شکوفه کردند، موضوعی که بسیاری از باغداران زیرکوه را نگران کرد که به باور آنها شکوفه درختان با خطر سرما زدگی رو به روست.
مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه امروز(دوشنبه) به خبرنگار ایرنا گفت: تعدادی از درختان بادام روستای « آبیز» این شهرستان به دلیل تغییرات آب و هوایی در این موقع از سال به شکوفه نشست و سرما زدگی موجب از بین رفتن شکوفه ها خواهد شد.
علیرضا بنی اسدی افزود: باز شدن زود هنگام شکوفه ها اوایل زمستان در این منطقه احتمال از بین رفتن شکوفه و کاهش تولید محصول بادام در سال زراعی جاری را افزایش خواهد داد.
به گفته وی درختان بادام در حالی شکوفه کردند که تا فصل گرما حدود سه ماه زمان باقی است، در چنین شرایطی احتمال سرمازدگی شکوفه درختان زیاد خواهد بود.
وی اظهارکرد: سال 94 به دلیل به شکوفه نشستن زود هنگام تعدادی درختان بادام، خسارت هایی به تولید کنندگان این محصول وارد شد.
وی ادامه داد: کاهش دمای هوا و شکوفه نکردن بقیه درختان در اثر کاهش خسارت سرما به باغداران شهرستان تاثیرگذار است.
به گزارش ایرنا، بنی اسدی همچنین از وجود چهار رودخانه دایمی در شهرستان خبر داد و گفت: حجم آب این رودخانه ها 250 لیتر بر ثانیه است که در رونق کشاورزی منطقه نقش موثری دارند.
وی اضافه کرد: در سال‌های پرآبی میزان آبدهی هر رودخانه به 100 لیتر بر ثانیه می رسد که ادامه 18سال خشکسالی در کاهش میزان آبدهی رودخانه ها بسیار تاثیرگذار است.
11 هزار هکتار زمین های کشاورزی زیرکوه به کشت محصول باغی و زراعی اختصاص دارد از این رقم حدود شش هزار هکتار آن محصول باغی است.
سطح زیر کشت محصول بادام این شهرستان 450 هکتار است.
شهرستان زیرکوه در سال 1391 تاسیس شد و حاجی آباد مرکز آن در فاصله 85 کیلومتری مرز افغانستان قرار دارد، مرز ایران با افغانستان در این شهرستان 147 کیلومتر و ارتفاع حاجی آباد مرکز آن از سطح دریای آزاد 1330 متر است.
مساحت زیرکوه 9 هزار و 185 کیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از 45 هزار نفر است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار