دبیر پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری بیرجند:
دبیر پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری بیرجند با بیان اینکه شهر بیرجند از همه جهات در معرض تهدید آب های بالا دست قرار دارد، گفت: این آب ها سبب بروز سیلاب شده که باید مدیریت شوند.
کد خبر: ۳۶۱۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴ 15 January 2017
موسی میرزایی پیش از ظهر یکشنبه در کارگروه تخصصی سیلاب و طغیان رودخانه های استان اظهار داشت: وضعیت شهر بیرجند به گونه ای است که از همه طرف در معرض روان آب هایی قرار دارد که از خارج محدوده شهر وارد شهر می شوند.

وی با بیان اینکه با بررسی های انجام شده از ۱۶ مورد وقوع روان آب ها در شهر بیرجند تنها دو مورد مربوط به شهرداری و داخل شهر بیرجند بوده است، بیان کرد: مابقی این روان آب ها از خارج محدوده شهر نشأت گرفته که باید مدیریت شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بیرجند با اشاره به اینکه برخی از آبخوان های ساخته شده توسط دستگاه ها در اطراف شهر شکسته شده و این امر سبب ورود سیلاب به داخل شهر می شود، عنوان داشت: جوی‌ها و کانال های داخل شهر استاندارد لازم را دارند و مشکل اصلی مربوط به خارج از شهر است.

میرزایی همچنین از وضعیت روان آب ها در شمال شهر گلایه کرد و گفت: مناطق شمال شهر از جمله مهر شهر، موسی بن جعفر و سایت کویرتایر بدون هیچ نگاهی به زیرساخت ها ساخته شده اند و هنوز هم تحویل شهرداری نشده است.

وی با تأکید بر اینکه وقتی شهرکی ساخته می شود باید آب های سطحی به سمت کانال اصلی رها شوند، افزود: اما در حال حاضر در سایت های شمال شهر این روان آب ها رها شده اند.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم کاری برای مدیریت سیلاب در بیرجند انجام دهیم باید در وهله نخست آب هایی که از خارج وارد حریم شهر می شوند را مدیریت کنیم.

افزایش هفت برابری ورود آب  به شبکه فاضلاب در زمان بارندگی

مدیر دفتر مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره ورود آب های سطحی به شبکه آب و فاضلاب شهری در زمان بارندگی، اظهار داشت: در حال حاضر تصفیه خانه بیرجند به گونه ای است که با استفاده از عوامل محیطی از جمله انرژی خورشید و هوا تصفیه را انجام می دهد که این برای زمان های عادی طراحی شده است.

مهدی مسگر با اشاره به اینکه در زمان بارندگی حجم بالای آب ورودی به شبکه فاضلاب سبب بروز مشکل در فرآیند تصفیه می شود، بیان داشت: در مواقع بارندگی به دلیل اینکه جوی ها و کانال های سطح شهر جوابگو حجم آب نیست بنابراین مردم اقدام به بازکردن دریچه های فاضلاب می کنند و در نتیجه حجم زیادی آب وارد شبکه می شود.

وی اضافه کرد: این امر کار تصفیه را دچار اختلال کرده به گونه ای که باید مدت ها صبر کنیم تا به شرایط قبل بازگردد.

 مدیر دفتر مدیریت بحران شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دبی تصفیه خانه در شرایط نرمال برای ۱۶۰ تا ۱۷۰ لیتر بر ثانیه است، بیان داشت: اما در زمان بارندگی این میزان تا حدود هفت برابر افزایش می یابد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار