مدیرعامل شهرک های صنعتی :
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان جنوبی گفت: در اجرای طرح رونق فعالیت های اقتصادی با تدابیر دولت تدبیر و امید از چهار هزار و 50 میلیارد ریال اعتبار به خراسان جنوبی، 2هزار میلیارد ریال آن به واحدهای تولیدی و صنعتی استان پرداخت شده است.
کد خبر: ۳۶۲۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹ 18 January 2017
عباس جرجانی،اظهار کرد: تسهیلات پرداخت شده با 2 هدف تامین سرمایه در گردش و طرح هایی با بیش از 60 درصد پیشرفت ، پرداخت شد.
وی ادامه داد: هدف از طرح سرمایه در گردش تثبیت اشتغال موجود است، زیرا کاهش تعداد بیکاران و حفظ اشتغال موجود مهم است، پرداخت تسهیلات موجب شد تا واحد صنعتی با استفاده از سرمایه در گردش وارد بخش تولید شود.
وی ادامه داد: در اجرای طرح رونق فعالیت اقتصادی برای دریافت تسهیلات، مدیران 703 واحد صنعتی و تولیدی استان ثبت نام کردند که از این تعداد 572 واحد به بانک معرفی شد که به 300 واحد استان 2هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی تاکید کرد: بقیه واحدهای ثبت نام شده برای دریافت تسهیلات برابر ضوابط و شرایط پیش بینی شده در نوبت دریافت تسهیلات هستند، قرار است، به واحدهایی که تولید آنها توجیه اقتصادی ندارد، تسهیلات پرداخت نشود.
مدیر عامل شهرک های صنعتی استان در این ارتباط توضیح داد: واحدی که محصول آن در بازار خریدار ندارد یا ادامه تولید آن بدون توجیه اقتصادی است، تلاش شد که محصول جدیدی تولید کند .
وی در همین حال تصریح کرد: هر واحد تولیدی و صنعتی که ثبت نام کرد، و طرح ارایه دارای توجیه برای فعالیت بود، می تواند تسهیلات دریافت کند.
وی در ادامه با اشاره به مزایای شهرک های صنعتی تاکید کرد: پول زمین ابتدا از متقاضی دریافت نمی شود، وقتی واحد به بهره برداری رسید، اخذ می شود، این رقم در استان، فقط حق بهره برداری شهرک ها و نواحی صنعتی است که اخذ می شود.
این مسئول بیان کرد: این شرکت مبلغی تحت عنوان حق بهروری از واحدهای تولیدی دریافت می کند، 15 تا 30 درصد نقدی و بقیه در قسط های 20 تا 36 ماهه است و با هدف جذب سرمایه گذار این رقم به پنج درصد می رسد.
وی اظهار کرد: هدف ارایه خدمات شرکت شهرک های صنعتی به طور شفاف و واضح است تا در جامعه شور و نشاط ایجاد شود و از دلسرد کردن تولید کننده جلوگیری شود.
وی افزود: برای شروع اقساط در مناطق محروم همانند بشرویه و نهبندان، 6 ماه تنفس در نظر گرفته شد که در مجموع اقساط 15 درصد نقد با 12 قسط سه ماهه است برای ترغیب سرمایه گذار این رقم کاهش یافته است.
وی اظهار کرد: همچنین برای افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند خدمات مشاوره ای و ... ارائه می شود تا فعالیت ها با توجه به توجیه اقتصادی انجام شود.
وی افزود: هرکس برای ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی درخواست زمین کند، واگذار می شود و خدمات مشاوره ای از قبیل وضعیت بازار کار و ... به او ارائه می شود.
جرجانی تصریح کرد: در 9 ماهه امسال صادرات استان به 704 میلیون دلار رسید که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل 34درصد افزایش دارد، امید است که تا پایان سال 95 صادرات استان به حدود یک میلیارد دلار برسد.
جرجانی اضافه کرد: صادرات کاشی سرامیک،زعفران و ... است که در حوزه صادرات کالا از رشد مطلوبی برخوردار است و بیشترین بازار استان با توجه به 465 کیلومتر مرز با افغانستان است.
وی اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی در شرق ایران خصوصا در خراسان جنوبی افرادی که به تازگی تقاضای ایجاد واحد صنعتی کردند به سمت واحدهای کم آبخواه هدایت شدند.
وی تصریح کرد: این استان قطب معدنی کشور و از هشت استان اول در بحث ذخیره معدن است، بایدفرآوری محصولات معدنی در دستور کار قرار گیرد.
وی بیان کرد: همچنین باید در زمینه توسعه محصول راهبردی استان از جمله فرآوری زرشک،عناب و زعفران و ... کار شود.
این مسئول گفت: ایجاد واحدهای کوچک برای ایجاد اسانس های سبزی استان در طبس و ... ضروری است و خرمای طبس ظرفیتی است که باید در مورد آن به شکل بسته بندی ، تولید شیره خرما و سرکه این محصول ... انجام شود.
جرجانی در ادامه با اشاره به تشکیل شورای اطلاع رسانی در شرکت شهرک های صنعتی استان ،اظهار کرد: هدف از این اقدام بیان به موقع خدمات انجام شده است.
وی یادآور شد: بعضی وقت ها کارهای خوبی انجام می شود، اما کسی آگاهی ندارد، بعضی از روزنامه ها رویه خاصی در اطلاع رسانی دارند که از چالش های استان است.
وی تصریح کرد: با پیگیری های بسیار مسئولی همراه با تیم اقتصادی به استان سفر می کند، با توجه به اهمیت توسعه که در واقع توسعه شرق کشور است، نباید رسانه های با دید منفی به سفر مسئولان به استان نگاه کنند.
مدیرعامل شهرک های صنعتی استان تصریح کرد: از اطلاع رسانی شفاف، بیان نقاط قوت استان برای توسعه فعالیت های صنعتی و از انتقاد سازنده استقبال می کنیم.
وی ادامه داد: فرد منتقد باید صاحب نظر در موضوع باشد که بتواند همراه با ارایه راهکار مناسب ؛ انتقاد کند، در شهرک صنعتی از انتقاد درست و سازنده استقبال می کنیم، که طرح چنین دیدگاه هایی را در توسعه یافتگی استان موثر می دانیم.
وی در همین حال از رسانه ها خواست، با بیان ظرفیت و قابلیت ها به توسعه استان کمک کنند، که توسعه یافتگی یکی از دستاوردهای نظام و انقلاب است .
وی اضافه کرد: تبلیغات منفی مانع حضور سرمایه گذار می شود، با توجه به اهمیت داده ها و اطلاعات در بخش صنعت، از فعالان عرصه رسانه ای درخواست می شود، با اطلاعات لازم نسبت به طرح پرسش از مسئول استانی و کشوری اقدام کنند.
جرجانی تصریح کرد: باید ذهنیت ها را درست کرد، رسانه ها با جریان سازی مثبت در تقویت امید جامعه نیز تلاش کنند.
همچنین معاون صنایع کوچک شهرک های صنعتی خراسان جنوبی در این گفت و گو تعداد شهرک های مصوب استان را 21 مورد ذکر کرد و افزود: در حال واگذاری زمین در 18شهرک هستیم که تاکنون 327 واحد صنعتی در شهرک ها به بهره برداری رسیده است.
مرتضی عابدینی افزود: بیش از پنج هزار نفر در واحد های صنعتی 11 شهرستان تابعه استان مشغول کار هستند.
وی اظهار کرد: در هر شهرستان حداقل یک شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد و عمده فعالیت واحدهای تولیدی، کاشی و سرامیک، لوله های پلی اتیلن ، خاک های صنعتی ، صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله خشکبار، زعفران و زرشک و فرآوری آنها ، واحد بستی بندی، خوراک دام و طیور، اسکلت های فلزی و ... است.
عابدینی افزود: مدل توسعه خوشه ای با بررسی کسب و کارهایی که در یک اقلیم خاص متمرکز هستند و به صورت سنتی تولید می کنند، اما به دلیل وجود حلقه های مفقوده امکان جهش اقتصادی ندارند.
وی اظهار کرد: بر اساس این مدل توسعه این واحدها به سمت توسعه یافتگی حرکت می کنند در خراسان جنوبی چهار کسب و کار طیور، خشکبار، فرش دستباف و حوله و جاجیم شناخته شد، قبلا بازار آنها محدود و ناشناخته بود،در قدم اول خوشه صنعتی طیور با هدف فرآیند توسعه آن در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامه داد: در بحث توسعه نیافتگی ذینفعان این خوشه مشکلاتی وجود داشت که دوره آموزشی برای آنها برگزار شد.
وی تصریح کرد: در حال راه اندازی مرکز فروش در شهر هرات افغانستان برای خوشه طیور استان هستیم.
وی اضافه کرد: کار اصلی خوشه ایجاد هم افزایی واحدها از طریق ایجاد شبکه و کنسرسیوم هاست تا فرآیند آنها تسهیل شود در همین رابطه کنسرسیوم صادراتی برای این خوشه از بخشی از ذینفعان تشکیل شد تا با همدیگر وارد بازار هدف شوند.
وی اضافه کرد: امسال برای سه هزار و 200 نفر از شاغلان واحد های صنعتی استان دوره آموزشی با 250 هزار نفر ساعت برگزار شد که در این مدت بیش از 23 تور صنعتی برگزار شد و 434 واحد در این تورها شرکت کردند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار