دبیر کمیته امور فرهنگی وزارت نیرو در خراسان جنوبی گفت: امامان جماعت در شهرها و روستاها که مرجع دینی مردم هستند باید جامعه را به سمت صرفه جویی و مصرف بهینه آب هدایت کنند.
کد خبر: ۳۷۶۴۵۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷ 12 February 2017
حجت الاسلام علیرضا حسینی افزود: روحانیان طرح هجرت که در روستاها خدمت می کنند، با توجه به ارتباط مستقیم آنها با بحث مصرف آب در بخش کشاورزی دارند، نقش بسزایی در صرفه جویی در این ماده حیاتی با ارزش دارند.
وی اظهار کرد: اسراف یا مصرف بهینه آب شرب ارتباط بلاواسطه با فرهنگ و تربیت اجتماعی مردم در حوزه مصرف دارد.
یکـی از راهکارهای موثـر صرفه جویی در مصـرف آب، مدیریـت صحیح آن بویژه در بخش کشاورزی است،این کار در حفظ ذخائر آبی بسیار موثر و راهگشا است.
شرایط خاص اقلیمی کشور در کنار کم توجهی در حوزه برنامه ریزی برای رعایت الگوی مصرف آب در بخش های مختلف به خصوص کشاورزی در طول سال های گذشته، ایران را با بحران خشکسالی مواجه کرد، بحرانی که مقابله نکردن جدی با آن حداکثر تا سه دهه دیگر به طور کامل کشور را در بر خواهد گرفت.
حسینی امام جمعه اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ادامه بیان کرد: مصرف آب در حوزه های شرب و کشاورزی است،اگر چه از نظر حجمی مصرف حوزه شرب به اندازه مصرف کشاورزی نیست.
این مبلغ دینی افزود: مصرف آب های استحصال شده از سفره های زیرزمینی و ... مربوط به آب شرب بین 2 تا پنج درصد است.
وی تاکید کرد: در کشورهای غربی که آب زیاد وجود دارد، هم هزینه و نرخ آب رسانی و هم ارزش فرهنگی در ذهن مردم بیشتر از ایران است، باید فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب را جدی گرفت.
وی یادآور شد: 95 درصد مصرف آب در خراسان جنوبی صرف امور کشاورزی می شود، 2 هزار و 750 چاه عمیق و نیمه عمیق در استان که با خشکسالی مواجه است، وجود دارد و بیشتر آب حاصل از این چاه ها صرف امور کشاورزی می شود.
وی تصریح کرد: زرشک، زعفران، عناب و انار به عنوان کالای کشاورزی استان با برند جهانی است، سود خالص اقتصادی از همه بخش کشاورزی استان در سال 1393 ، کمتر از چهار هزار میلیارد ریال بود در همان سال صنعت کویر تایر برابر با صنعت کشاورزی همه خراسان جنوبی بود.
وی اظهار کرد: کشاورزی استان باید گلخانه ای و صنعتی با تکنولوژی روز باشد وگرنه هزینه قیمت آب کشاورزی از قیمت محصول که تولید کننده می فروشد بیشتر است.
وی یادآور شد: روحانیان،خطیبان در توجیه مردم در مصرف بهینه آب تاثیر بیشتر دارند،اگر شرکت آب منطقه ای یا وزارت نیرو در این بخش ورود کنند، کشاورزان از موضع دفاعی با موضوع برخورد می کنند.
حسینی اضافه کرد: مدیریت منابع آب ایران طرح تعادل بخشی بین موجودیت سفره های زیرزمینی و میزان استحصال و بارندگی را در دستور کار دارد بخشی از هزینه های طرح یادشده صرف فرهنگ سازی می شود و تفاهم نامه ای در مقیاس ملی با سازمان تبلیغات اسلامی کشور منعقد شد که تا تیر ماه سال 1396 سه نشست تخصصی برای توجیه امامان جماعت کشور و استان برگزار شود.
دبیر کمیته امور فرهنگی وزارت نیرو در خراسان جنوبی گفت: تاکنون یک نشست در شهرستان درمیان برگزار شد، نشست بعدی اسفند ماه سال 95 در بیرجند برگزار خواهد شد.
حسینی افزود: این نشست ها در راستای تفاهم نامه مدیریت منابع آب ایران با سازمان تبلیغات با هدف صرفه جویی در مصرف آب های کشاورزی برگزار می شود.
همچنین مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، گفت: مبانی اسلام بهترین رویکرد جلوگیری از اسراف است،حتی اگر کنار دریا بخواهی وضو بگیری باید به اندازه خاص که در مصرف آب اسراف نشود وضو گرفته شود و دستور اسلام در این حوزه کامل است.
حجت الاسلام کاظم لطفیان،افزود: در دین مبین اسلام نسبت به مصرف صحیح آب تاکید زیاد شده است ،باید مبانی اسلامی رعایت شود.
وی اظهار کرد: متاسفانه بعضی از مسجدها با پدیده اسراف آب مواجه هستند،شیرآلات که در مسجدها و محل های عمومی به کار رفته موجب هدر رفت آب می شود.
وی ادامه داد: متدینان و مومنان به استفاده بهینه از آب تشویق شوند و روحانیان و امامان جماعت مسجد نقش مهمی در نهادینه شدن این فرهنگ دارند.
وی تصریح کرد: پدیده اسراف در آب متاسفانه وارد فرهنگ ما شده، باید این روند اصلاح شود، مسجد در این حوزه باید به صورت جدی ورود کند.
وی اضافه کرد: مردم روستاهای استان عمدتا دامدار و کشاورز هستند، این بحث مستقیم با موضوع آب روبه رو است و بدون آن چرخه حیات انسان در خطر است،باید با آینده نگری درست در مصرف بهینه آب تلاش کنیم.
همچنین مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: مسجد جایگاهی ویژه ای در فرهنگ سازی استفاده اصولی و صحیح آب دارد.
محمود حمیدیان فر، افزود: اتلاف انرژی بویژه آب در استان زیاد است،میزان بارندگی یک سوم متوسط جهانی است و تبخیر آب سه برابر متوسط جهانی است.
وی اظهار کرد: ظرفیت مساجد و کانون های فرهنگی با توجه به ارتباط مستقیم مردمی نقش موثری در نهادینه شدن فرهنگ صحیح استفاده آب دارد.
وی ادامه داد: موضوع جلوگیری از اسرف مصرف آب نوعی امر به معروف و نهی از منکر است و مسجد که سنگر فرهنگی اسلام است در نهادینه شدن فرهنگ استفاده صحیح آب نقش مهم دارد.
وی اضافه کرد: قرآن کریم تاکید بسیار بر جلوگیری از اسراف در همه زمینه ها دارد و امامان معصوم (ع) هم احادیث زیادی در این خصوص دارند،روحانیان و امامان جماعت مساجد این احادیث و روایات دینی را برای مردم تبیین کنند.
وی تصریح کرد: مصرف آب در بخش کشاورزی استان باید متناسب با اقلیم باشد تا بازدهی بهتری در این بخش داشته باشیم.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: در مزارع استان آب وقتی از چاه یا قنات بیرون می آید 30 درصد آن در طول مسیر هدر می رود،30درصد محصول تولیدی هم به دلیل بی کیفتی از بین می رود.
حمیدیان فر افزود: آب که محصولی ارزشمند است نباید به این شکل هدر رود و شیوه استفاده از آن بهینه شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر آب تقربیا به طور رایگان در اختیار کشاورز قرار دارد و به همین دلیل به ارزش واقعی آن توجه کافی نمی شود.
وی تصریح کرد: امروز موضوع آب به بحران تبدیل شده و در آینده ممکن است به فاجعه تبدیل شود و باید به فکر مصرف بهینه آب باشیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه خراسان جنوبی 27دی ماه 95 به ایرنا گفته بود که منابع آبی شرق کشور با محدودیت هایی رو به روست، لذا مصرف درست آب در بخش کشاورزی، صنعت ، بهداشت و شرب به عنوان یک کالای ارزشمند اقتصادی بسیار با اهمیت ضروری است
حسین امامی افزود: صرفه جویی در مصرف آب ضروری است، تمام سازمانها، نهادها، شخصیت های مرجع، مردم و رسانه های برای صرفه جویی در مصرف این ماده حیاتی تلاش کنند.
امامی یادآور شد: از 40 محدوده مطالعاتی استان 21 محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی و بقیه محدوده آزاد و بدون تخصیص کشاورزی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 95 درصد نیاز آبی بخش کشاورزی، صنعت، شرب و خدمات استان از 40 محدوده مطالعاتی از 6 هزار و 252 رشته قنات، سه هزار و 299 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و 2 هزار و 189 دهنه چشمه برداشت می شود که یک میلیارد و 153 میلیون مترمکعب آب است.
این مسئول تاکید کرد: با توجه به 18سال خشکسالی، کاهش بارندگی حجم برداشت از منابع آب های زیرزمینی بیشتر از آب تجدید شونده منابع آب است طوری که محدوده های مطالعاتی با 165.5 میلیون مترمکعب کسری مخزن روبه روست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان یادآور شد: با توجه به بحران در منابع آب های زیرزمینی و برای جبران بخشی از کسری حجم سفره های آب زیرزمینی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در سال 1393 به تصویب شورای عالی آب رسید و از ابتدای سال 1394 این طرح عملیاتی شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار