مدیر منابع طبیعی شهرستان درمیان گفت: به دلیل خشکسالی و کم آبی سه هزار و 400 هکتار از تاغزارهای این شهرستان مرزی هم اکنون به آفت شپشک سفید آلوده شده است.
کد خبر: ۳۷۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳ 15 February 2017
مهدی حاجی زاده افزود: در اثر کاهش بارندگی، ادامه پدیده خشکسالی و پایین رفتن سطح سفره های آب زیرزمینی در سالیان گذشته دلیل اصلی شیوع آفت شپشک سفید تاغ است.
وی اضافه کرد: 300 هکتار از تاغزارهای آلوده به این آفت به مزایده گذاشته شد و در شهرستان 25 هزار هکتار تاغزار دست کاشت و 88 هزار هکتار تاغزار و مراتع طبیعی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه محلول پاشی با روغن و قطع یا برش تاغزار از جمله راه های مقابله با آفت شپشک سفید است، گفت: وجود تاغزار در بیابان، کمک شایانی به بیابان زادیی، تثبیت شن های روان، جلوگیری از فرسایش خاک و پیشگیری از گرد وغبار می کند.
وی یادآور شد: با خشکسالی های پی درپی و کم آبی، بوته های 10 تا 15 ساله هم در شهرستان مقاومت خود را از دست می دهند و دچار انواع آفت می شوند.
مدیرکل سابق منابع طبیعی خراسان جنوبی هم چندی پیش گفته بود: شپشک سفید، هزار میلیارد ریال به تاغ زارهای استان خسارت وارد کرده است، تاکنون 86 هزار هکتار از تاغزارها آلوده شده است که حدود 10 درصد از مساحت تاغزارهای دست کاشت را در بر می گیرد
 شریفی افزود: برای مقابله با این افت به اعتباری بیش از 500 میلیارد ریال نیاز است، در صورت بی توجهی به این موضوع، تبعات زوال تاغ زارهای دست کاشت گسترده و با توجه به شرایط اقلیمی فعلی، غیرقابل جبران خواهد بود.
وی عنوان کرد: وسعت استان 15 میلیون هکتار است که از این میزان، 12 میلیون هکتار یعنی 86 درصد وسعت استان عرصه های بیابانی، مراتع فقیر و یا تحت فرسایش بادی است.
عملیات بیابان زدایی از سال 1348 در خراسان جنوبی شروع شده و تاکنون در 170هزار هکتار از اراضی این استان اجرا شده است.
طی 10 تا 13 سال گذشته 485 هزار هکتار از مراتع فقیر استان تبدیل به بیابان شد.
شهرستان درمیان پنج هزار و 797 کیلومتر مربع وسعت دارد، این شهرستان 70 کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد. 
شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در 105کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار