با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی خراسان جنوبی
سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از کشاورزان خواست با توجه به هشدارهای بارندگی شدید در استان توصیه‌های فنی و اجرایی را برای محصولات زراعی و باغی جدی بگیرند.
کد خبر: ۳۷۸۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲ 15 February 2017
هاشم ولی‌پور مطلق با اشاره به پیش‌بینی بارندگی‌های سیل‌آسا در استان اظهار داشت: با توجه به اخطاریه‌های سازمان مدیریت بحران و اداره‌کل هواشناسی استان، وقوع بارش‌های سنگین رگباری با گستردگی بالا در سطح استان در روزهای باقی‌‌مانده بهمن‌ماه تا پایان امسال پیش‌بینی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در این زمینه نیاز است که کشاورزان تمهیدات و تدابیر لازم را برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی اتخاذ کنند.
وی با اشاره به توصیه‌های فنی و اجرایی برای محصولات زراعی و باغی در زمان بارندگی،عنوان داشت: کشاورزان 8 ساعت قبل از بارندگی سم‌پاشی را متوقف کنند.

ترمیم و محکم کردن سیل‌بندها
ولی‌پور مطلق همچنین بر عدم آبیاری مزارع آبی در موقع بارندگی تأکید کرد و گفت: در این مواقع دادن کود سرک به مزارع دیم، بستن انهار اصلی و فرعی آبیاری مزارع، لایروبی و پاکسازی زهکش‌های اصلی و فرعی خروج آب از مزارع، باز کردن زهکش‌های اصلی و فرعی خروج آب از مزارع برای خروج آب از مزارع برای جلوگیری از آب گشتگی، ترمیم و محکم کردن سیل‌بندها برای جلوگیری از نفوذ آب به مزارع توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط دمایی آخر هفته به گلخانه‌داران، سالن‌های پرورش طیور و تولیدکنندگان قارچ در مناطق مختلف استان توصیه می‌شود، اقدامات لازم برای کنترل دمای فضای گلخانه و سالن‌های تولید و استحکام تأسیسات را به عمل آورند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در این ایام باید کنترل دمای انبارهای محصولات انباری و نهاده‌های کشاورزی با دقت انجام شود، بیان داشت: باغداران پس از برداشت مرکبات برای جلوگیری از سرمازدگی، محصولات را در شرایط مناسب انبارداری نگهداری کنند.
ولی‌پور مطلق ادامه داد: همچنین برای مبارزه با بیماری شانکر باکتریایی درختان هسته‌دار، نسبت به هرس شاخه‌های آلوده و خشک شده از محل زیر خشکیدگی و همچنین سم‌پاشی اقدام شود.

شرایط جوی برای انتقال نهال‌ها به باغ مناسب است
وی با اشاره به اینکه در این زمان شرایط جوی برای انتقال نهال‌ها به باغ مناسب است، بیان کرد: کشاورزان با به عمل‌ آوردن تمهیدات لازم جهت وزش باد در زمینه انتقال نهال‌ها اقدام کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین نیاز است که باغداران نسبت به هرس زمستانه باغات و همچنین تغذیه درختان به روش نوار کود براساس آزمایش خاک و توصیه کارشناسان اقدام کنند.
ولی‌پور مطلق با بیان اینکه به کشاورزان توصیه می‌شود ماشین آلات و ادوات کشاورزی را در اماکن سرپوشیده نگهداری کنند، بیان کرد: اضافه کردن ضدیخ به رادیاتور ماشین‌آلات کشاورزی، موتورهای چاه آب و تخلیه محتویات داخل سم‌پاش‌ها از دیگر توصیه‌های این زمان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار