جشنواره دانشگاهی شعر و مشاعره رضوی با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، نماینده ولی فقیه درخراسان جنوبی و جمعی از شاعران و مسئولان در دانشگاه بیرجند آغاز شد.
کد خبر: ۳۹۱۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴ 08 March 2017
سید ضیاء هاشمی امروز (18 اسفند) در افتتاحیه جشنواره دانشگاهی شعر و مشاعره رضوی در دانشگاه بیرجند اظهار داشت: این جشنواره در مسیر تبدیل شدن به یک سنت حسنه قرار دارد.
وی با بیان اینکه شعر بخش فاخری در حوزه ادبیات است، گفت: ادبیات بخشی از دانش و علوم ما است و تمامی دانشگاه ها در حوزه علوم انسانی به بخش ادبیات می پردازند و توجه دارند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه با شعر و ادبیات زندگی می کنیم، افزود: شعر، شعرخوانی و شعر شنیدن ما را تحت تاثیر قرار می دهد و ادبیات این ظرفیت را دارد که فراتر از یک رشته تحصیلی باشد.
هاشمی با توجه به اینکه ادبیات در اولویت ها و ارزش هایمان تاثیرگذار است، ادامه داد: به ادبیات نیازمند هستیم و شعر در قله ادبیات قرار دارد و از جایگاه بی بدیلی در ادبیات برخوردار است و پیامی که در شعر منتقل می شود در ذهن انسان باقی می ماند.
وی با تاکید بر اینکه برای تولید شعر باید بستر فرهنگی و اجتماعی آن فراهم شود، تصریح کرد: از خاطر ناآرام یک شعر مناسب تولید نمی شود و فضای فرهنگی سالم و بانشاط مورد نیاز اهل فرهنگ و شعر است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه شعر بخشی از ادبیات است، افزود: ادبیات نیز بخشی از فرهنگ است و قدرت تاثیرگذاری بالایی دارد و شعر و ادبیات معطوف با نیازهای انسان هستند.
هاشمی با توجه به اینکه بدون فعالیت در حوزه شعر و ادبیات، دانشگاه ها به یک فضای سنگین و خشک تبدیل می شوند، گفت: حوزه شعر و ادب و فرهنگ در کنار یکدیگر به تربیت انسان های رو به رشد کمک می کنند.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ جزء ضرورت های یک جامعه است، ادامه داد: باید بدانیم که فرهنگ چیست و شاخصه های مناسبی را برای آن داشته باشیم؛ فرهنگ جزء برنامه های ذاتی هر دانشگاه محسوب می شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه فرهنگ حوزه جامعی است که ابعاد متفاوتی دارد، اظهار داشت: جامعه اسلامی باید دارای فرهنگ اسلامی باشد.
هاشمی با تاکید بر اینکه فرهنگ بخش مهم یک جامعه است، گفت: فرهنگ با حوزه زندگی وابستگی نزدیکی دارد و به تعبیر مقام معظم رهبری فرهنگ مانند هوا و اکسیژن است و اگر ضعفی در حوزه فرهنگ وجود داشته باشد باید با تمام توان در راستای رفع این ضعف تلاش کنیم.
وی با اشاره به اینکه از مهم ترین فعالیت های فراگیر ما توجه به آسیب های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: همه دانشگاه ها موظف هستند که راه رفع آسیب ها را شناسایی کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار