معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات شیلات ما بوده است گفت: برنامه امسال ما این است که یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولید آبزیان را در کشور داشته باشیم.
کد خبر: ۴۱۹۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴ 07 May 2017
حسن صالحی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: شیلات روند توسعه خود را در نزدیک به 4 دهه گذشته روبه جلو ادامه داده است.

وی با بیان اینکه در زمان پیروزی انقلاب اسلامی 57 هزار تن صید ما در کشور بوده است افزود: در آن زمان  آبزی پروری در کشور بسیار پایین بود و سرانه در کشور یک کیلوگرم بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات از تولید یک میلیون و 70 هزارتن آبزی در سال گذشته در کشور خبر داد و بیان کرد: از این میزان 610 هزار تن از طریق صید و مابقی از طریق آبزی پروری بوده است.

صالحی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 500 میلیون دلار صادرات محصولات شیلات ما بوده است تصریح کرد: از این میزان 412 میلیون دلار آبزیان خوراکی و مابقی مربوط به غذای آبزیان و سایر موارد شیلات بوده است.

وی مصرف سرانه در کشور را 10/6 کیلوگرم عنوان کرد و خاطرنشان کرد: ما بزرگترین تولیدکننده قزل آلا با آب شیرین در دنیا هستیم و همچنین در منطقه جایگاه ویژه ای داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه در صید و صیادی نیز در خلیج فارس و دریای عمان صید ما از همه کشورهای عمده خلیج فارس بالاتر است و در غرب اقیانوس هند نیز با نزدیک یک هزار فروند شناور صیادی، مقام نخست را داریم.

صالحی با اشاره به اینکه ما از نظر ناوگان صیادی مقام دوم را در کل اقیانوس هند از نظر تعداد شناور داریم اظهار داشت: بزرگترین ناوگان کشور که در اقیانوس هند وجود دارد ناوگان شیلاتی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه دربخش مربوط به پرورش میگو جایگاه نخست را در منطقه داریم افزود: سال گذشته بیش از 23 هزار تن میگو پرورشی در کشور تولید و بیش از 14 هزار تن میگو صادر شد که رکورد جدیدی در صادرات میگو در کشور داشتیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات با اشاره به اینکه در بحث ماهیان خاویاری اقدامات خوبی در کشور انجام شد گفت: سال گذشته بیش از یک هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و 3 تن خاویار پرورشی تولید شد.

صالحی بیان کرد: برای اولین بار خاویار پرورشی ما به آمریکا و آمریکای شمالی صادر شد و روند استقرار خود را دنبال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در بحث پرورش ماهی در قفس نیز با توجه به محدودیت منابع آب شیرین در کشور رویکردهای جدیدی داشتیم یادآور شد: در این راستا توانستیم بیش از 500 قفس در دریای عمان، خلیج فارس و خزر برای پرورش ماهی در قفس مستقر کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات گفت: با توجه به برنامه ششم توسعه برنامه ریزی شده که از یک میلیون و 600 هزار تن تولید آبزیان،  در سال 1400، 200 هزار تن از پرورش ماهی در قفس حاصل شود.

صالحی با بیان اینکه بیش از 220 هزار نفر در فعالیت های صیادی آبزی پروری در زنجیره صنعت شیلات مشغول فعالیت هستند تصریح کرد: بیش از 110 هزار شناور شامل کشتی، لنج و قایق در دریای عمان، دریای خلیج فارس و دریای خزر به صید مشغول هستند.

وی از فعالیت بیش از 500 واحد صنعتی در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: این واحد ها شامل کارخانه های کنسرو ماهی، کارخانه های فرآوری ماهی و میگو، سردخانه ها و کارخانه های غذای آبزیان و غیره است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات اظهار داشت: برنامه امسال ما این است که یک میلیون و 100 هزار تن تولید آبزیان را در کشور داشته باشیم.

صالحی با بیان اینکه برای فعالیت های آبزی پروری ما ظرفیت های خوبی در مناطق تسهیلاتی کشور داریم افزود: در این راستا صندوق مهر کارآفرین و بانک کشاورزی مهمترین منبع برای فعالیت های آبزی پروری هستند.

وی یادآور شد: ما در آبزی پروری مصرف آب نداریم و به لحاظ اینکه آب هایی که مورد استفاده باغات، مزارع، گلخانه ها و غیره قرار می گیرند قبل از استفاده در مزارع می توان با ایجاد استخر پرورش ماهی بزنیم که هم درآمدی برای خود کشاورز است و هم آب از کودهای مختلف مغزی شود که در این راستا هو تولید با کیفیت تر شود و هم آفات کمتر شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار