معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: طرح کنترل بیماری زنگ جارویی زرشک برای تامین اعتبار به دبیرخانه کارگروه خشکسالی و سرمازدگی کشاورزی ارسال شد اما تاکنون بودجه ای برای اجرائی شدن آن اختصاص نیافته است.
کد خبر: ۴۲۰۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 08 May 2017
مهدی عصمتی پور ظهر امروز در بازدید از مزارع زرشک استان با بیان اینکه خراسان جنوبی با 14 هزار و 657 هکتار باغ زرشک، 98 درصد محصول تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است اظهار داشت: بیماری زنگ جارویی زرشک از سال 85 در روستاهای  خوان و  نوقند شهرستان درمیان توسط اعضای شبکه مراقبت و پیش آگاهی باغات استان گزارش شد.

 معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  بیان کرد: در کنار این طرح سازمان جهاد کشاورزی یک طرح تحقیقاتی دیگر هم برای کنترل و مبارزه با آفت زنگ جارویی زرشک تهیه کرده و در سال زراعی جاری هم آن را در مزارع زرشک مبتلا به این آفت به اجرا درآورد .

وی با بیان اینکه این طرح در سالهای بعد هم ادامه می یابد و اعتبار آن از محل منابع داخلی سازمان جهادکشاورزی تامین می‌شود اظهار داشت: این طرح به زودی به شورای تحقیقات سازمان برای تصویب ارسال می شود تا برای بودجه لازم درنظر گرفته شود.

عصمتی پورگفت: استمرار خشکسالی و افزایش ناگهانی رطوبت بین درختان بر اثر بارندگی‌های کوتاه‌مدت، بر میزان قدرت پیشروی این بیماری افزوده است طوری که با تداوم قهر طبیعت در خراسان جنوبی، درختان به مرور زمان ضعیف شده و قدرت خود را از دست می‌دهند و زمینه شیوع انواع آفات و بیماری‌های درختان فراهم می‌شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: علائم بیماری شامل ظهور لکه های زرد یا نارنجی رنگ روی سطح برگ، ساقه های جوان و میوه ها در ابتدای شروع بیماری بوده و سپس با پیشرفت بیماری علائم جارویی شدن در درختان ظاهر می شود.

وی افزود: برای کنترل بیماری اقداماتی مانند پایش مستمر باغات زرشک در تمام نقاط استان، برگزاری کمیته فنی حفظ نباتات، تهیه و ارسال دستورالعمل راهکارهای کنترل بیماری، برگزاری کلاسها، کارگاه های آموزشی و ویدئو کنفرانسها و استفاده از نیروهای بسیج سازندگی انجام شده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: عملیات مبارزه مکانیکی و شیمیایی شامل 278 هکتار در باغات زرشک شهرستان های درمیان و زیرکوه به اجرا درآمد.

عصمتی پوربیان کرد: علاوه براین به همین منظور نیز طرح کنترل بیماری زنگ جارویی زرشک تدوین و برای تامین اعتبار به دبیرخانه کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی استان ارائه شد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار