عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان جنوبی از احداث نخستین باغ متراکم پیوندی عناب کشور در استان خبر داد.
کد خبر: ۴۲۱۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ 10 May 2017
هادی زراعتگر پیش از ظهر  سه شنبه در بازدید از این باغ اظهار داشت: این باغ در سطح یک هکتار احداث شده است.

وی با بیان اینکه در اکثر مناطق عنابکاری کاشت این گیاه بصورت سنتی مرسوم بوده بطوری که از قدیم کاشت درخت به عنوان درختان حاشیه ای مراسم و باغات مرسوم بوده، بیان کرد: در شیوه جدید تعداد درخت در هکتار یک هزار و ۲۵۰ اصله با فواصل دو متر روی ردیف و چهار متر بین ردیف‌ها است.

وی ادامه داد: این شیوه با تلفیق شیوه های نوین مدیریت سبب افزایش تولید و عملکرد به میزان قابل توجه می‌شود.

وی، امکان استفاده از ژنوتیپهای برتر با استفاده از پیوند را از دیگر مزیت های این شیوه عنوان کرد و گفت: با توفیقاتی که در امر جوانه زنی بذور و همچنین موفقیت هایی که در روش های پیوند این گیاه حاصل شد امکان تولید درختان پیوندی و احداث نهالستان فراهم شد.

زراعتگر با اشاره به اینکه در بیشتر باغات سنتی عناب درختان بدون هیچگونه تربیت خاصی سال‌ها به حال خود رها می‌شوند، افزود: این روش نه تنها تعادل بین رشد رویشی و زایشی را بر هم نمی‌زند بلکه انجام روش های مدیریتی داشت و برداشت را با مشکل مواجه می‌کند.

وی اضافه کرد: اما در روش نوین شیوه تربیت و هرس درختان به گونه ای خواهد بود که ضمن کنترل رشد رویشی از رشد زایشی و عملکرد خوبی برخوردار خواهد بود.

گفتی است در حاشیه این بازدید کشاورزان و اعضا ایستگاه های تحقیقاتی از مزرعه ژنوتیپ های برتر گل محمدی بیرجند بازدید داشتند که مجری این طرح به اهداف آن اشاره کرد و گفت: در این مزرعه بهترین اکسشن های گل محمدی از نظر میزان عملکرد گل و اسانس از بین ۱۳ ژنوتیپ برگزیده متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه بیرجند معرفی می‌شود.

مرضیه تابه، توسعه و توصیه گل محمدی متناسب با اهداف مورد نظر باغداران استان از نظر تولید گل یا اسانس و ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید و درآمد باغداران و بهره برداران صنعتی با تولید فراورده های جانبی و ایجاد زمینه های ارز آوری و صادرات به خارج از کشور را از دیگر اهداف این طرح عنوان کرد.

وی بیان داشت: در این طرح ۱۳ ژنوتیپ متعلق به شش استان کشور در طی اجرای چهار ساله پروژه از نظر میزان زنده مانی و سازگاری، میزان عملکرد گل و عملکرد اسانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار