مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به شیوع تب کریمه کنگو در برخی از استان ها مانند سیستان و بلوچستان گفت: این بیماری در همسایگی خراسان جنوبی به کمین نشسته است.
کد خبر: ۴۲۱۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴ 10 May 2017
علیرضا رفیعی پور بیان کرد: با شروع فصل بهار و گسترش فعالیت کنه ها، چند استان کشور تحت تاثیر تب کریمه کنگو قرار گرفته ند.

وی با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان ۲۰ مورد مثبت در بیماری تب کریمه کنگو مشاهده شده است، افزود: سیستان و بلوچستان در همسایگی خراسان جنوبی قرار داشته بنابراین زنگ خطری برای استان است.

رفیعی پور با تاکید بر اینکه مردم و دامداران باید در این زمینه احتیاط کنند، افزود: از شهروندان خواستاریم تا از ارتباط های غیر ضروری با دام پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه مردم باید از کشتارهای غیر کشتارگاهی پرهیز کنند، افزود: همچنین از اسقرار در مکان هایی که آلوده به کنه است، خودداری کنند.

وی با بیان اینکه تنها علامت این بیماری، تب خفیف بوده و مخزن اصلی ویروس نیز کنه ها هستند، گفت: در صورت بی احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده، امکان انتقال این بیماری به انسان افزایش می یابد.

توزیع ۵ هزار لیتر سم و ماده ضد عفونی در استان

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: در راستای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو، بیش از پنج هزار لیتر سم و ماده ضدعفونی در استان توزیع می شود.

وی خواستار همکاری دستگاه ها در امر جلوگیری از ورود این ویروس به استان شد و افود: همچنین در زمینه تأمین سم و اجرای سم پاشی نیازمند همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان و دانشگاه علوم چزشکی بیرجند هستیم.

رفیعی پور ادامه داد: اتحادیه دامداران خراسان جنوبی نیز باید در امر آموزش و اطلاع رسانی همکاری های خود را  با اداره کل دامپزشکی استان افزایش دهد.

وی در توصیه به دامداران استان بیان کرد: دامداران هنگام تماس با دام از وساطل حفاظتی استفاده کرده و در پایان نیز لباس ها را تعویض کرده و دست و صورت خود را بشویند.

توزیع ۵ هزار بروشور آشنایی با تب کریمه کنگو در روستاها

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: همچنین دامداران باید از کنه کش ها و سم پاشی برای پاک کردن محیط از کنه استفاده کنند.

رفیعی پور با بیان اینکه بیشترین زمان انتقال این بیماری دوراه تابستان است، گفت: ورود ویروس به بدن دام و ابتلا به ان هیچ علامتی ندارد  و ویروس یک هفته داخل بدن فرد می ماند و سپس پاک می شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: طی این مدت اگر دام ذبح شود، ترشحات بدن باعث انتقال بیماری می شود.

وی از برگزاری کلاس های آموزشی ویژه روستاییان برای جلوگیری از تب کریمه کنگو خبر داد و گفت: همچنین پنج هزار بروشور ویژه آشنایی با این ویروس در روستاهای استان توزیع می شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار