مدیر بهزیستی شهرستان بیرجند از فعالیت ۵ مرکز مشاوره ژنتیک در شهرستان بیرجند خبر داد و گفت: سال گذشته بیش از ۳ هزار نفر در بیرجند از خدمات مراکز مشاوره ژنتیک بهره‌مند شدند.
کد خبر: ۴۲۱۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵ 10 May 2017
حسن شرفی در بیرجند، اظهار داشت: مشاوره ژنتیک به معنی تبادل اطلاعات بین مشاوره کننده و مراجع است.

وی افزود: مشاوره ژنتیک با توجه به اطلاعات دریافتی درخصوص بیماری‌های موجود در خانواده، ریسک تکرار بیماری را در نسل بعدی تخمین می‌زند. 

مدیر بهزیستی شهرستان بیرجند با بیان اینکه سال گذشته دو طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و اختلالات 15-25 سال اجرا شد بیان کرد: بهترین شیوه کاهش معلولیت‌ها را می‌توان شناسایی خانواده‌های پرخطر و انجام مشاوره ژنتیک برای آنها عنوان کرد. 

شرفی تصریح کرد: در صورتی که جوانان، پیش از ازدواج در مشاوره‌های ژنتیک شرکت کرده و اقدام به آزمایش ژنتیک کنند می‌توان از تولد کودکان مبتلا به اختلالات ژنتیکی جلوگیری کرد. 

وی با بیان اینکه در این طرح 15 تیم غربالگر زوج‌ها را مورد مشاوره قرار داده و پرسشنامه مربوط برای آنها تکمیل می‌شود خاطرنشان کرد: در صورت نیاز به مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک تخصصی به بخش‌های پیش‌بینی شده برای این منظور معرفی می‌شوند. 

مدیر بهزیستی شهرستان بیرجند یادآور شد: این طرح در شهرستان‌های بیرجند، قاین، سربیشه، درمیان، طبس و نهبندان اجرا شد و طی سال 95 برای بیش از 2 هزار زوج پرسشنامه برای این منظور تکمیل شد.

شرفی به طرح غربالگری 15_ 25 سال اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح در مدارس اجرا شد و پس از تکمیل پرسشنامه در صورت نیاز به مراکز مشاوره ژنتیک ارجاع می‌شوند و این افراد بر اساس پرسشنامه به سه گروه پر خطر، ریسک متوسط و کم خطر تقسیم می‌شوند. 

وی افزود: در سال گذشته همزمان با اجرای این طرح برای بیش از یک هزار و 500 دانش آموز پرسشنامه تکمیل شده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار