هرچند این روزها تنور تبلیغات و سفرهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گرم شده اما استان های محرومی همانند خراسان جنوبی از دید بسیاری از کاندیداها دور مانده است.
کد خبر: ۴۲۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸ 17 May 2017
کمتر از سه روز دیگر به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا باقی مانده و شمارش معکوس برای خلق حماسه ای دیگر آغاز شده است.

هرچه به روزهای آخر انتخابات نزدیک تر می شویم، تب و تاب تبلیغات در فضای مجازی، کوچه و خیابان ها بیشتر می شود.

در خیابان های شهر به فاصله چند قدمی از هم ستادهای تبلیغاتی راه اندازی شده و سرودهای انقلابی و بلندگوهای وعده ها و شعارها جو انتخاباتی شهر را بیشتر کرده است.

در این میان همزمانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شهر و روستا شور و حال بیشتری در شهر ایجاد کرده و سبب شده تنور انتخابات داغ تر شود.

در این روزها اگر سری به خیابانی های شهر بزنی آنچه بیشتر از هر چیزی خودنمایی می کند بنرهای تبلیغاتی کاندیداهای شوراهاست. با گذشت شش روز از آغاز تبلیغات شوراهای اسلامی بازار تبلیغات داغ داغ شده و هر نامزدی با شعارها و تبلیغات متفاوت سعی در جذب آرای بیشتر دارد.

در مقابل تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تنها بین دو نامزد در شهر بیرجند در جریان بوده و به راه اندازی چند ستاد تبلیغاتی و جشن های شبانه و خیابانی و برخی محافل برای حامیان برخی از کاندیداها محدود شده است.

طی چند شب اخیر برخی از خیابان های اصلی شهر محل تجمع حامیان دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری شده و راه اندازی ستادهای این نامزدها به فاصله چند قدمی از هم سبب شده که هر شب خیابانی های مرکزی شهر مملو از جمعیت شده و هر گروهی با سردادن شعارهای خاص خود سعی دارد که گوی سبقت را از گروه دیگر برباید.

علاوه بر این کارناوال هایی که در حمایت از این کاندیداها هر شب در خیابان های مدرس، معلم و پاسداران به راه انداخته می شود سبب شد تا حجم تردد در این خیابان ها به شدت افزایش یافته و در نهایت نیروهای راهداری و انتظامی ناچار به مسدود کردن مسیرهای منتهی به این خیابان ها تا نیمه های شب شوند.

خراسان جنوبی از چشم نامزدها دور ماند

هرچه به روزهای آخر انتخابات نزدیک تر می شویم تب و تاب تبلیغات خیابانی و کارناوال های شبانه بیشتر شده و شور حال بیشتری به خود می گیرد و در کنار آن شاهد برگزاری چند محفل پرسش و پاسخ و دانشجویی هم بین نامزدها بوده ایم اما در مقابل خبری از سفرهای تبلیغاتی نامزدها و یا نمایندگان آن ها به استان نیست.

طی هفته های اخیر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سفرهای تبلیغاتی خود به دیگر استان ها را آغاز کرده اند و طی این مدت با برگزاری جلسات متعدد با اقشار مختلف به دنبال کسب آراء مردمی هستند اما در این بین به نظر می رسد استان خراسان جنوبی از دید این نامزدها دور مانده و در حاشیه قرار گرفته است.



از میان شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری تنها یک نفر از این کاندیداها به خراسان جنوبی سفر داشته است، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی تنها نامزدی بود که خراسان جنوبی را به عنوان نخستین مقصد سفر تبلیغاتی خود انتخاب کرد و با استقبال پرشور مردم مواجه شد.

در مقابل به نظر می رسد دیگر نامزدهای انتخاباتی هیچ برنامه های برای استان محرومی همانند خراسان جنوبی ندارند و به امید رأی های بیشتر راهی شهرهای بزرگ و توسعه یافته تر شده اند.

استفاده از امکانات دولتی برای تبلیغ

هرچند رئیس جمهور محترم دو روز قبل در میان مردم تهران گفته بود امید من به شما تهرانی هاست و حتی وی در دومین سفر خود به خراسان جنوبی حاضر نشد دیدار مردمی داشته باشد و در سکوت به استان سفر کرد اما گویا مسئولان دولتی استان به دنبال جبران این کم کاری ها هستند و از هر محفل و هر تریبونی برای تبلیغات دولت استفاده می کنند.

تبلیغات مسئولان دولتی و استفاده آن ها از امکانات دولتی برای حمایت از یک نامزد خاص حتی از چشم ناظران انتخاباتی پنهان نمانده است به گونه ای که معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اعلام کرده بیشترین تخلفات انتخاباتی شناسایی شده در زمینه استفاده از بیت المال برای تبلیغات بوده است.

حجت الاسلام یدالله وحدانی نیا در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: بیشترین تخلفات شناسایی شده در زمینه سوء استفاده از بیت المال در تبلیغات بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این برخی از مسئولان به بهانه سرکشی از ستادها، رفتارهایی انجام داده که نشان دهنده این است که قصدشان صرفا سرکشی نبوده است.

شناسایی شش تخلف انتخاباتی از سوی دولتی ها

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی همچنین به برپایی ستادهای انتخاباتی در حاشیه خیابان های اصلی شهر اشاره کرد و گفت: این کار سبب ایجاد ترافیک سنگین در برخی از خیابان ها شده که نیازمند مدیریت است.

وحدانی نیا اضافه کرد: نیاز است که به مسئولان این ستادها هشدارهای لازم داده و مدیریت شوند چراکه تعطیل کردن آن مناسب نیست.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان جنوبی نیز از شناسایی شش تخلف انتخاباتی در استان خبر داد و گفت: همه این تخلفات مربوط به نیروهای دولتی بوده است.

حجت الاسلام علی محمدی با انتقاد از اینکه نیروهای دولتی به مناسبت های مختلف جلسه می گیرند اما به جای ارائه عملکرد از کاندیدای خاص تبلیغ می کنند، بیان کرد: این امر استفاده از امکانات دولتی بوده که خلاف قانون است.

به نام معلم و کارگر به کام کاندیدای خاص

وی با تأکید بر اینکه مسئولان نباید از ظرفیت همایش ها و مراسمات برای تبلیغ کاندیداها استفاده کنند، عنوان داشت: طی هفته های اخیر در جشنی که به نام روز کارگر بود و در مکان دولتی بنرهای یک نامزد خاص نصب و صحبت هایی هم در حمایت از ایشان مطرح می شود که در حال پیگیری آن هستیم.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان جنوبی ادامه داد: علاوه بر این در برگزاری جشن روز معلم به جای تجلیل از مقام معلم، برای کاندیدای خاصی تبلیغ شده که این امر نیز خلاف قانون است.

محمدی همچنین با انتقاد از اینکه استاندار خراسان جنوبی در برخی از جلسات مختلف تبلیغات انتخاباتی می کند، بیان داشت: این امر سبب شده که زمینه جسارت سایر مدیران نیز فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون یک مورد تخلف به استاندار تذکر داده شده است، افزود: تعدادی دیگر از تخلفات نیز در حال پیگیری است.

 مردم خراسان جنوبی هموراه در همه انتخابات حضور حداکثری را داشته اند و از طرفی به دلیل مرزی و کویری بودن و  محرومیت ها نیازمند توجه ویژه دولت هستند بنابراین انتظار دارند که نامزدهای ریاست جمهوری نیز برنامه ای برای رفع این محرومیت ها داشته باشند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار