رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: کویر سه قلعه این شهرستان که به بهشت منجمان ایران معروف است در حال تجهیز به اقامتگاه بوم‌گردی برای گردشگران و کویرنوردان است.
کد خبر: ۴۲۹۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷ 24 May 2017
محمد عرب اظهار داشت: استقبال سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در کویر سه قلعه سرایان بسیار زیاد است به طوری که  سرمایه گذاران برای ایجاد 3 اقامتگاه بوم‌گردی در این منطقه اقدام کردند.

وی افزود: این اقامتگاه‌ها مجهز به تمام امکانات بوده و گردشگران و کویرنوردان می‌توانند در هر زمینه‌ای که به آن علاقه‌مند هستند از آن بهره ببرند.

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان بیان کرد: ایجاد این اقامتگاه‌ها به طور حتم حضور گردشگران و کویرنوردان را به این منطقه بیشتر خواهد کرد هرچند در حال حاضر هم نسبت به گذشته این استقبال قابل تامل است.

عرب تصریح کرد: به علاوه اگر طرح‌های گردشگری مربوط به منطقه‌ نمونه گردشگری نجومی سه‌ قلعه اجرایی شود به طور حتم در افزایش حضور گردشگران و کویرنوردان خیلی تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: در شهر سه قلعه هم یکی از خانه‌های تاریخی آن مرمت و بهسازی شده است که گردشگران، کویرنوردان و منجمان می‌توانند از آن به عنوان واحد اقامتی استفاده کنند.

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: به علاوه در شهر سرایان نیز واحدهای گردشگری آن از یک به 5 واحد در سه سال اخیر افزایش یافته و برای 4 واحد دیگر هم پروانه احداث در حال صدور است که این واحدها هم می‌توانند پذیرای گردشگران و مسافران به کویر سه قلعه باشند. 

عرب با اشاره به تصویب کلیات طرح منطقه‌ نمونه گردشگری نجومی سه‌ قلعه ادامه داد: این طرح جزو طرح‌های کمیته برنامه‌ریزی این شهرستان قرار گرفت و برای اجرای آن هم اعتبار مصوب شد اما تخصیصی نداشته است.

وی از طراحی اولیه کمپ‌های گردشگری و نجومی منطقه نمونه گردشگری سه قلعه خبر داد و گفت: بعد از اینکه زیرساخت‌ها فراهم شد و طرح اولیه به اجرا درآمد آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران خواهد بود.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان در مورد مشخصات کویر سه قلعه گفت: این کویر در فاصله 30 کیلومتری از مرکز بخش سه قلعه و 55 کیلومتری از مرکز شهرستان  قرار دارد که با  داشتن آسمانی تاریک برای رصد ستارگان دارای ویژگی و اهمیت خاص است.

عرب افزود: به واسطه همین ویژگی مورد توجه گروه‌های آماتور و حرفه‌ای و علاقه‌مندان به نجوم قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: از امتیازات دیگر این کویر می‌توان به دق وسیع و تپه‌های ماسه‌ای اطراف رصدگاه نجوم اشاره کرد که برای هرگروه علاقه‌مند و طبیعت گرد شرایط مناسب و ایده آلی دارد طوری که اجرای برنامه‌های رصد ستارگان، رالی در دق وسیع و پیمایش و کویرنوردی در تپه‌های ماسه‌ای به صورت همزمان امکان پذیر است.

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان افزود: شرایط منحصر به‌فرد سرایان از نظر تنوع آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی خاص که از مناطق کوهستانی و سرسبز است ریگزارها و تپه‌های ماسه‌ای را در دل کویر سه‌ قلعه در خود جا داده است و این شهرستان را به یکی از نقاط دیدنی و گردشگرپذیر خراسان‌جنوبی مبدل کرده است.

عرب گفت: علاوه‌ بر این، وجود آثار متعدد تاریخی در شهر سه‌ قلعه و همچنین بیابان‌های اطراف آن که بیشتر رباط و کاروانسراست بر قابلیت این کویر افزوده است که هر سال تورهای پیاده‌روی و کویرنوردی به مقصد این نقطه از استان انجام می‌شود.

وی افزود: در صورت توجه و اختصاص اعتبارات مورد نیاز کمک شایانی به جذب گردشگر و حل مشکل اشتغال و بیکاری جوانان منطقه می‌شود.

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان تصریح کرد: منطقه سه قلعه دارای ابرناکی بسیار کم و در نتیجه تعداد شب‌هایی با آسمان صاف در حدی بسیار فراتر از نیاز متعارف ستاره‌شناسان آماتور است.

عرب ادامه داد: زمان‌هایی که به‌علت توفان و گرد و غبار امکان رصد ستارگان در نقاط مجاور این رصدگاه وجود ندارد، ستاره‌شناسان آماتور شبی پرستاره و رصدی به یاد ماندنی را در منطقه سه قلعه تجربه می‌کنند.

وی افزود: طبق داده‌های گردآوری شده توسط کارشناسان انجمن نجوم ایران طی سالیان متوالی، در مکان سه قلعه رصد ستارگانی با حد قدر 2.7 میسر است که با توجه به حد قدر تاریک‌ترین نقاط سیاره زمین (حدود 5.7) مکان مورد نظر یکی از تاریک‌ترین و پرستاره‌ترین نقاط سیاره ما به‌حساب می‌آید.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار