اهدای خون در ماه مبارک رمضان می تواند بستری برای انفاقی عظیم در ماهی سرشار از معرفت و برکت باشد.
کد خبر: ۴۳۱۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵ 29 May 2017
در ماه مبارک رمضان، مسلمانان، گذشتن از خود و خواسته ها و وابستگی هایشان را تمرین می کنند. در این ماه، گذشتن از وابستگی زیباست به خصوص اگر بدانی که این گذشتن، به عده ای زندگی می بخشد.

در حالی که ما به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای به زندگی عادی خودمان ادامه می دهیم، در بیمارستان ها بیماران زیادی هستند که حیاتشان به قطره های خون ما بستگی دارد. کودکان، مردان و زنان بسیاری رنگ به چهره ندارند، بی رمق و با چشمانی منتظر اما امیدوار در انتظار دریافت قطره های حیات، لحظه شماری می کنند.

بسیاری از بیماران مانند بیماران سرطانی، دیالیزی و برخی از مصدومان حوادث نیز حیاتشان بسته به تزریق خون یا فرآورده های خونی است و دست یاری گری را می طلبند.

چند سالی است روزهای خوب ماه رمضان با روزهای گرم تابستان همراه شده و همین عامل کاهش چشمگیر اهدای خون در روزهای ماه مبارک رمضان به خصوص اولین روزهای این ماه است. شاید یکی دیگر از عوامل این کاهش؛ میزان کم ساعت‌های بعد از افطار است که باعث می‌شود انگیزه کمتری برای اهدای خون باقی بماند.

اهدای خون اگرچه فی نفسه عملی انسانی و حیات بخش است اما برای خود فرد اهدا کننده نیز فوایدی را در پی دارد و پزشکان می گویند خانم ها سه بار در سال و آقایان هر سه ماه یکبار می توانند خون بدهند مشروط بر اینکه شرایط اهدای خون را دارا باشند.

برای اهدای خون گرسنه هم نباید بود پس در طول روز از ما انتظار خون دادن ندارند ولی بعد از افطار زمان مناسبی برای نزدیک شدن به خدا و اهدای خون است.

بهتر است به دلیل ویژگی های این ماه و همچنین نیاز بیشتر به خون و فراورده های خونی و با توجه به اینکه اهدای خون هیچ محدودیتی برای روزه دار ندارد، گوی سبقت برای اهدا و انجام عملی صالح و خداپسندانه را از دیگران برباییم و مطمئن باشیم که این عمل ما مانند دیگر اعمال خیر بوده و انجام آن در این ماه از اجر و ثواب دو چندان برخوردار است.

هدیه ای از جنس زندگی/برکت رمضان را با قطره های خون رنگین کنیم

تاریخچه اهدای خون

در مرداد ماه ۱۳۵۳ شمسی، سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تامین خون و فرآورده های سالم برای بیماران نیازمند به وجود آمد.

از آن تاریخ تاکنون، سالروز تاسیس این سازمان در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهدای خون نام گذاری شده لست. جمع آوری خون از داوطللبان، آماده سازی خون برای مصدومین نجات بیماران، توزیع خون و فرآورده های آن در مراکز درمانی و بیمارستان ها و ایجاد پایگاه در بیمارستان ها از جمله وظایف سازمان انتقال خون ایران است.

طبق گفته کارشناسان، هر فرد بالغ در گروه سنی ۱۷ تا ۶۵ سال و با وزن ۵۰ کیلوگرم، قریب به پنج یا شش لیتر خون دارد و با اهدای ۲۵۰ تا ۴۵۰ سی سی از خون خود، نه تنها سلامتی خود را به مخاطره نمی اندازد، بلکه با کمک به سلامتی خود، نجات بخش زندگی دیگری نیز است.

طبق گزارش سازمان انتقال خون، سالانه ۴۵۰ هزار مرگ مادر در جهان ثبت می‌شود که ۱۵۰ هزار نفر از آن‌ها به دلیل عدم دسترسی به خون و فرآورده های خونی است. در کنار این نکته اما آن چیزی که مایه خوشحالی است اینکه در گذشته بیماران تالاسمی و هموفیلی بیش از ۱۰ سال عمر نمی‌کردند اما اکنون خوشبختانه به دلیل تأمین خون از مرز ۴۰ سالگی عبور می‌کنند.

فعالیت ۳ پایگاه خون گیری طی ماه رمضان

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بیان کرد: نیاز به خون یک نیاز همیشگی بوده و باید مورد توجه شهروندان باشد.

محمد رضا عاملی با بیان اینکه سه پایگاه خون گیری طی ایام ماه مبارک رمضان در استان فعال است، اظهار کرد: دو پایگاه در بیرجند و یک پایگاه در شهرستان طبس فعالیت می کند.

وی با اشاره به ساعت کاری پایگاه های انتقال خون استان طی ماه مبارک رمضان بیان کرد: طی این ایام، همه روزه صبح ها از ساعت ۷و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه و روزهای پنج شنبه از صبح تا ساعت ۱۲:۳۰ پاسخگوی مراجعه کنندگان است.

عاملی ادامه داد: همچنین طی این ایام، عصر ها از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۴ به جز شب های قدر پاسخگوی مراجعه کنندگان هستیم.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی ادامه داد: امید است مردم شریف خراسان جنوبی همچون گذشته در امر اهدای خون همکاری کنند.

هدیه ای از جنس زندگی/برکت رمضان را با قطره های خون رنگین کنیم

اهدای ۱۶۸۸ واحد خونی در رمضان سال گذشته

عاملی با بیان اینکه روزه داری مانعی برای اهدای خون نیست، افزود: طی ماه رمضان سال گذشته هزار و ۹۹۰ نفر مراجعه کننده داشته ایم که از این تعداد هزار و ۶۸۸ نفر موفق به اهدای خون شده اند.

وی با بیان اینکه روزه داران باید برای اهدای خون از مایعات بیشتری استفاده کنند، افزود: همچنین از شهروندان خواستاریم اهدای خون را به شب های قدر موکول نکنند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی ادامه داد: نیاز به اهدای خون در طول ماه مبارک رمضان نیز احساس شده و بیماران همواره امیدشان به این امر خداپسندانه است.

عاملی خواستار همکاری بانوان در امر اهدای خون شد و اظهار کرد: بانوان نیز می تواند همانند آقایان اهدا کننده مستمر خون باشند.

اهدای بیش از ۴ هزار واحد خونی از ابتدای سال جاری

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری چهار هزار و ۵۲ نفر برای اهدای خون به مراکز خون گیری استان مراجعه کرده اند، گفت: از این تعداد، ۲۳ نفر برای اهدای پلاکت و چهار هزار و ۲۹ نفر برای اهدای خون مراجعه داشته اند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی ادامه داد: ۱۹ نفر موفق به امر اهدای پلاکت و سه هزار و ۳۶۴ نفر موفق به امر اهدای خون شده اند.

وی از کاهش اهدای خون بانوان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: از تعداد اهداکنندگان خون، ۲۰۴ نفر خانم و مابقی آقا بوده اند.

عاملی با اشاره به اهدای مستمر خون بیان کرد: از ابتدای سال جاری دو هزار و ۷۰۶ نفر اهدا کننده مستمر خون بوده اند.

وی نرم اهدای خون را ۶۱.۷ دانست و افزود: به طور کلی اهدای خون در دوماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰.۴ افزایش داشته است.

هدیه ای از جنس زندگی/برکت رمضان را با قطره های خون رنگین کنیم

توجه به نکات قبل و بعد از اهدای خون

عاملی با بیان اینکه قبل از اهدای خون باید به تعدادی از نکات توجه کرد، گفت: قبل از اهدای خون، نوشیدن آب و مصرف صبحانه و جلوگیری از بروز استرس و اضطراب لازم است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی ادامه داد: روزه داران می توانند بعد از افطار و با آرامش کامل به امر زیبای اهدای خون بپردازند.

وی بیان کرد: بلند شدن سریع از جا، مصرف پروتئین تا چند ساعت و عدم انجام کارهای سنگین تا پایان آن روز از اقدامات پس از اهدای خون افراد است.

وی به فواید اهدای خون برای فرد اهدا کننده هم اشاره کرد و افزود: اهدای خون مقداری از آهن اضافه را که می‌تواند موجب تولید رادیکال آزاد در بدن شود، بیرون می‌برد.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی در اهداکنندگان خون کمتر است

به گفته وی سیستم خون سازی بدن به گونه‌ای است که با افزایش جریان خون در بدن طی مدت کوتاهی مقدار خون اهدا شده را جایگزین می‌کند.

عاملی با بیان اینکه بیماری‌های قلبی متداول‌ترین علت مرگ در مردان است، گفت: مردان اهدا کننده خون معمولاً کمتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.

وی با بیان اینکه پیش از هر بار اهدای خون، سلامت فرد اهدا کننده با سنجش میزان فشار خون، ضربان قلب، میزان هماتوکریت های خون بررسی شده و سپس اجازه اهدا به فرد داده می‌شود، ادامه داد: بسیاری از بیماری‌های فرد مانند فشار خون بالا، مشکلات خونی، ناراحتی‌های قلبی و... با همین آزمایش‌های به ظاهر ساده اما مهم شناسایی می‌شود. 

وی بیان داشت:  دلیل اصلی سلامت اهداکنندگان خون به ویژه عدم ابتلای آن‌ها به بیماری‌های قلبی عروقی به ویژه سکته قلبی، متعادل بودن میزان آهن خون این افراد است.

اهدای خون نمادی ارزشمند از همدلی، احساس مسئولیت، پیوند با همنوع و از خالص ترین نمونه های نوع دوستی در جهان امروز است. اهدا کنندگان خون در هیاهوی زندگی مادی، قهرمانانی هستند که بدون هیچ توقع و چشم داشتی، بخشی از وجودشان را در اختیار هم نوعان خود قرار می دهند.

این ها که سخاوتمندانه سلامتی شان را با دیگران تقسیم می کنند، به باران رحمتی می مانند که قطراتی از وجودشان بر درد و آلام بیماران نیازمند می بارد و این بارش مهر است که به دیگران جانی دوباره می بخشد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار