جلسه شورای شهر بیرجند امروز با محوریت بررسی آخرین وضعیت راه اندازی کارخانه کمپوست و جمع آوری زباله های عفونی برگزار شد.
کد خبر: ۴۳۲۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳ 29 May 2017
سومین جلسه شورای شهر بیرجند در سال جاری پیش از ظهر شنبه با حضور ۱۰ نفر از اعضای شورای شهر برگزار شد.

نخستین دستور کار این جلسه بررسی وضعیت  راه اندازی کارخانه کمپوست و جمع آوری زباله های عفونی از مراکز بهداشتی و درمانی بود که شهردار بیرجند برای ارائه توضیحات در این زمینه به جلسه دعوت شده بود.

شهردار بیرجند در این رابطه گفت: علی رغم اینکه به دلیل تناژ پایین زباله در بیرجند راه اندازی کارخانه کمپوست توجیه اقتصادی ندارد اما با مصوبه شورا تاکنون در این زمینه اقدامات موثری انجام شده است.

هزینه کرد ۱۰ میلیارد ریالی برای سایت دفن زباله

عباسعلی مدیح با اشاره به اینکه حدود چهار سال قبل محل دفن زباله بیرجند یک زمین خالی بود، بیان کرد: با اقدامات انجام شده در این زمینه در حال حاضر یک سوله به متراژ یک هزار و ۵۰۰ متر مربع، کمربند سبز با کاشت دو هزار اصله نهال در این مکان ایجاد و برای جلوگیری از انتشار زباله ها بالغ بر سه کیلومتر نیز فنس کشی شده است.

وی از هزینه کرد یک میلیارد تومانی برای ایجاد سایت دفن زباله بیرجند خبر داد و گفت: در حال حاضر تمام زیرساخت ها برای راه اندازی کارخانه کمپوست ایجاد شده اما احداث کارخانه بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

عدم توجیه اقتصادی راه اندازی کارخانه کمپوست

شهردار بیرجند با اشاره به اینکه تاکنون ۹ سرمایه گذار بخش خصوصی برای راه اندازی این کارخانه مراجعه کرده اند اما به دلیل اینکه راه اندازی کارخانه توجیه اقتصادی نداشته است انصراف داده اند، بیان کرد: بر همین اساس با مصوبه شورا مقرر شد که شهرداری با دریافت تسهیلات از بانک شهر این کارخانه را راه اندازی کند.

مدیح با بیان اینکه طرح توجیهی این پروژه تهیه شده اما بانک برای پرداخت این تسهیلات تعلل می کند، عنوان داشت: به همین دلیل از شورا درخواست داریم تا برای دریافت این تسهیلات از بانک های دیگر موافقت کنند.

وی اضافه کرد: در ارتباط با زباله های عفونی مطب پزشکان و سایر مراکز بهداشتی و درمانی نیز تاکنون طبق مصوبه خود شورا عمل شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند نیز در این رابطه گفت: بر اساس نامه شورا در سال ۹۴ شهرداری مکلف شد که کار جمع آوری زباله های عفونی و بهداشتی را انجام دهد که مطابق با این مصوبه یک پیمانکار با شهرداری وارد همکاری شد.

شهرداری شرایط حمل زباله های عفونی را ندارد

خانزاد با بیان اینکه این پیمانکار از دی ماه تا اسفند ماه سال گذشته کار جمع آوری را انجام داد، افزود: اما در فروردین ماه سال گذشته با توجه به اینکه این پیمانکار امکانات واگذاری مدیریت پسماند پزشکی را نداشت در جلسه ای که با مرکز بهداشت داشتیم مصوب شد که حمل زباله های عفونی با خودروی مناسب و با  مجوز باشد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری شرایط حمل زباله های عفونی را ندارد، بیان داشت: به همین دلیل یک شرکت خصوصی مجوز حمل این زباله ها را دریافت و شورا این شرکت را به شهرداری معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمامی بیمارستان ها برای جمع آوری زباله های خود قرار داد دارند اما مطب ها و آزمایشگاه ها هیچ کدام برای قرار داد به شهرداری مراجعه نکرده اند، عنوان داشت: به نظر می رسد که این ها از شرکت راضی نیستند بنابراین از شورا درخواست دارم تا برای اعلام فراخوان سراسری در این زمینه موافقت کند.

دفن ۷۰ درصد زباله های بیرجند

یکی از اعضای شورای شهر بیرجند نیز در این رابطه اظهار داشت: از اوایل شورای چهارم دو موضوع از جمله جمع آوری زباله ها و تفکیک آن ها و جمع اوری زباله های عفونی مورد بحث بوده است.

مهدی بهترین با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد زباله شهر بیرجند دفن و تنها ۳۰ درصد بازیافت می شود، بیان داشت: از حدود ۲۶ سال قبل دفن زباله در بیرجند به صورت سنتی انجام می شود و روزانه بیش از ۱۰۰ تن زباله در سایت دفن می شود که خطرات بهداشتی زیادی ایجاد می کند.

تعلل شهرداری و ثروتی که به زیر خاک می رود

وی با بیان اینکه نفوذ این زباله ها به منابع آب شهری یک خطر بالقوه است، عنوان داشت: بنابراین با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع نظر شورا بر جمع آوری زباله و راه اندازی کارخانه کمپوست بود که در چهار سال گذشته در بودجه سنواتی حدود هشت میلیارد تومان نیز برای آن در نظر گرفته شد.

این عضو شورای شهر بیرجند با بیان اینکه در جلسه ای که با حضور محیط زیست و شهرداری برگزار شد مصوب شد که مکانی برای فراوری زباله در بیرجند احداث شود، افزود: سال ۹۳ این مجتمع با شش میلیارد تومان قابل انجام بود که این رقم در سال ۹۴ به ۱۳ میلیارد تومان افزایش یافت و حالا چه کسی باید پاسخگو باشد.

بهترین با طرح این سوال که چه تعللی سبب شده این هزینه ها را از جیب مردم پرداخت کنیم، بیان کرد: اکنون مجتمع فرآوری زباله که  دل نگرانی شورا بود در چه مرحله ای است؟ آیا در طول این چهار سال نمی توانستیم نسبت ۷۰ به ۳۰ دفن زباله را به برعکس کنیم تا ۷۰ درصد زباله ها بازیافت می شد؟

وی با بیان اینکه شورا کار خود را انجام داده و در این رابطه بودجه اختصاص داده و برای دریافت تسهیلات نیز با پیشنهاد خود شهردار موافقت کرده است، بیان داشت: اما بعد از گذشت چهار سال هنوز در ابتدای راه هستیم و هنوز هم زباله ها به صورت کاملا غیربهداشتی دفن و ثروت مردم به زیر خاک می رود.

مشکل ۳۰ ساله جمع آوری زباله های عفونی

وی با اشاره به جمعیت ۲۰۰ هزار نفری بیرجند، عنوان داشت: در حال حاضر سرانه تولید زباله در بیرجند  ۴۸ گرم بوده که حدود ۱۰۰ تن زباله در روز می شود به علاوه اینکه با نامه استانداری شهرداری باید زباله های روستاهای اطراف بیرجند را نیز باید جمع آوری کند که این ها همه می تواند منبع درآمد برای شهرداری باشد.

این عضو شورای شهر بیرجند همچنین به جمع آوری زباله های عفونی اشاره کرد و گفت: طبق قانون تولید کننده این زباله ها موظف به بی خطر سازی آن ها است و در طول ۳۰ سال گذشته روی این موضوع بحث شده است اما آیا با ارجاع موضوع به دادگستری و مراجع قضایی می توان مشکل را حل کرد؟

وی با بیان اینکه این زباله ها می تواند انتقال دهنده بیماری های زیادی برای مردم به خصوص زباله گردها باشد، بیان داشت: بنابراین نخست به این دلیل که زباله گردها نیز جزء شهروندان این شهر هستند و دوم اینکه طبق قانون شهرداری موظف به جمع آوری زباله های عادی است باید این زباله ها جمع آوری شود.

وی با اشاره به اینکه بنابراین همه اعضا مصوبه دادند که شهرداری باید رأسا با اخذ تعرفه عوارض نسبت به جمع آوری و دفن زباله های عفونی اقدام کند، عنوان داشت: در سال ۹۴ و ۹۵ و بودجه ۹۶ در دفترچه تعرفه بها برای این کار پول گذاشته شده است.

بهترین اضافه کرد: علاوه بر این شهرداری در خیلی از موارد یارانه در نظر گرفته است و می تواند برای مسائل بهداشتی نیز این کار را انجام دهد.

وی با تأکید بر اینکه شورا مکانیزم کاملا متعارف را به شهرداری پیشنهاد داده اما این کار عملا انجام نشده است، بیان کرد: درخواست داریم موضوع جمع آوری و فرآوری زباله ها و همچنین جمع آوری زباله های عفونی به جد پیگیری و نتیجه به مردم اعلام شود.

عضو دیگر شورای شهر بیرجند در این رابطه با بیان اینکه جمع آوری زباله یک مسئله کشوری است، بیان کرد: حتی در شمال کشور که سطح آب های زیرزمینی ۷۰ متر است زباله ها دفن می شوند.

اسدالله سلیم ادامه داد: اینکه بخواهیم با اخذ وام شهرداری موافقت کنیم تا ۲۰ درصد سود بدهد از نظر اقتصادی و بهداشتی توجیه ندارد.

وی با تأکید بر اینکه شورا باید راهکاری ارائه دهد که از حق شهرداری دفاع کند، بیان داشت: دستگاه های دیگر از جمله بهداشت در زمینه زباله های عفونی مسئول هستند و باید حق آن ها نیز دیده شود.

بعد از اظهار نظر اعضا، شورا با دریافت تسهیلات برای راه اندازی کارخانه کمپوست از بانک های غیر از بانک شهر و همچنین اعلام فراخوان سراسری برای جمع آوری زباله های عفونی موافقت کرد.

گفتنی است در این جلسه مصوبات کمیسون عمران مطرح و به تصویب رسید.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار