مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: آذرماه امسال استان خراسان جنوبی میزبان نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور همه استان‌های کشور خواهد بود.
کد خبر: ۴۳۸۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶ 11 June 2017
حسن رمضانی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی صنایع دستی و آغاز هفته صنایع دستی اظهار داشت: طی یک سال گذشته در زمینه صنایع دستی در استان خراسان جنوبی اقدامات مطلوبی و اثر بخشی انجام شده است.

وی با اشاره به عملکرد یک ساله صنایع دستی از هفته صنایع دستی سال گذشته تاکنون افزود: در این مدت در حوزه بازارچه‌های صنایع دستی با کمک شهرداری و شورای شهر شهرستان سرایان شاهد بهره‌برداری از بازارچه صنایع دستی در ایام نوروز در این شهرستان سرایان بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد:  در طبس که یکی از مبادی ورودی گردشگر به استان محسوب می‌شود نیز با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری شهرداری و شورای شهر مکان سردر باغ گلشن طبس یک طبقه آن به موزه و طبقه دیگر آن به بازارچه صنایع دستی اختصاص پیدا کرده است.

اختصاص 100 میلیون اعتبار به بازارچه صنایع دستی شهرستان خضری 

رمضانی بیان کرد: در شهرستان خضری که جز مبادی دیگر ورودی گردشگر به استان محسوب می‌شود گلنگ ایجاد بازارچه صنایع دستی زده شد و اعتبار 100 مییون تومان به این مجموعه تخصیص پیدا کرد که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی افزود: در کنار جاذبه‌های گردشگری و روستاهای هدف گردشگری با حمایت مردم به صورت خودجوش بازارچه‌های صنایع دستی نیز راه‌اندازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: بازارچه صنایع دستی فردوس نیز اساس کار آن ادامه دارد و امیدواریم تا پایان امسال آماده بهره‌برداری شود.

رمضانی گفت: در سایر شهرستان‌های استان نیز مانند منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قائن بازارچه صنایع دستی در 6 غرفه ساخته شد و در اختیار هنرمندان برای معرفی تولیدات و صنایع دستی استان قرار گرفته است.

مدیریت بازارچه دائمی صنایع دستی باغ و عمارت اکبریه بیرجند به هنرمندان واگذار شد

وی افزود: اداره و مدیریت بازارچه دائمی صنایع دستی باغ و عمارت اکبریه بیرجند به هنرمندان واگذار شد تا درآمد اقتصادی برای آنها به دنبال داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: طی یک سال اخیر در استان شاهد برگزاری چندین نوبت برپایی نمایشگاه منطقه‌ای صنایع دستی در خراسان جنوبی بودیم که بازخوردهای خیلی مطلوبی داشته است.

وی افزود: خوشبختانه با برگزاری با کیفیت و مناسب این نمایشگاه منطقه‌ای آذرماه امسال استان خراسان جنوبی شاهد میزبانی نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور همه استان‌های کشور خواهد بود که امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی استان به خوبی از پیامدهای اقتصادی این نمایشگاه برای صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی استفاده شود.

اختصاص 95 میلیون تومان  اعتبار در راستای ایجاد مرکز آموزشی صنایع دستی سربیشه 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: امسال نیز 95 میلیون تومان  اعتبار در راستای هزینه ایجاد مرکز آموزشی صنایع دستی سربیشه قرار گرفت که پیشرفت فیزیکی مناسبی دارد و در مراحل نهایی کار است و همچنین در شهرستان سرایان مرکز آموزشی صنایع دستی در دست ساخته است که با توجه به تخصیص اعتبارات روند ساخت آن با کندی روبه رو است و امیدواریم با اختصاص اعتبار شاهد راه‌اندازی این مرکز باشیم.

رمضانی بیان کرد: در حوزه عروسک‌ها که در ردیف تولیدات صنایع دستی عشایر غیور و قهرمان است در منطقه تاج میر این صنعت استان خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: در این راستا نیز موزه عروسک‌ها به عنوان دومین موزه عروسک‌ها در کشور در محل باغ عمارت اکبریه در کشور راه‌اندازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به افزایش فروش صنایع دستی استان نسبت به 4 سال گذشته اظهار داشت:  فروش صنایع دستی استان در ایام نوروز در سال 93 به میزان 190 میلیون تومان بوده است که در نوروز امسال به 572 میلیون تومان رسیده است و نشان دهنده این است که در حوزه معرفی صنایع دستی و عرضه آن موفق عمل کرده‌ایم.

اختصاص 100 میلیون تومان اعتبار به روستای خور در راستای توسعه گردشگری 

رمضانی تصریح کرد: طرح دیگری که سازمان میراث فرهنگی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی دنبال می‌کند توجه به روستاها، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در روستاها است که به همین جهت 76 روستا  با توجه به ظرفیت‌های آنها در سطح کشور شناسایی شده و با تخصیص اعتبار از امکانات این روستا به نحوه احسن در راستای اشتغالزایی استفاده می‌شود.

رمضانی بیان کرد: در استان خراسان جنوبی دو روستای نای بند در حوزه شهرستان طبس و روستا خور در حوزه شهرستان خوسف ظرفیت‌های آن شناسایی و مشخص شده است.

وی افزود: روستای خور با توجه به فعال بودن در سه زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظرفیت مناسبی از لحاظ بافت تاریخی و معادن سنگ تزئینی دارد که در این راستا حوزه صنایع دستی با ایجاد کارگاه بزرگ آموزش و تولید سنگ‌های تزئینی با اعتبار 100 میلیون تومان به اهالی این روستا آموزش داده و شیوه‌های بازاریابی و بسته بندی  را ارائه می‌دهد.

اشتغال 250 نفر از ابتدای امسال در حوزه صنایع دستی استان 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: در روستا خور همچنین در بخش میراث فرهنگی 4 خانه مشارکتی با اعتبار 200 میلیون تومان بلاعوض در حال مرمت و بازسازی است و با پیگیری و اقدامات انجام شده نیز 300 میلیون تومان دیگر برای 6 خانه دیگر در خور هزینه می‌شود تا امکان و اقامت‌های بوم‌گردی در راستای جذابت‌های این منطقه نیز محیاء شود.

رمضانی تصریح کرد: در روستای نای بند طبس نیز بافت تاریخی این روستا با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با الگوی تاریخی در حال ساماندهی و بازسازی است و یک باب اقامتگاه بوم‌گردی در روستا ساخته شده و طی دو ماه آینده برای افتتاح آماده می‌شود.

وی افزود: روستای نای بند طبس نیز در بخش حصیر بافی جزء مشاغل قدیمی این روستا محسوب می شود که 40 میلیون تومان اعتبار برای احداث مرکز آموزشی صنایع دستی در این منطقه فراهم شده تا با تجهیز آن هنرمندان و صنعتگران ضمن آموزش، این صنایع دستی را به نسل‌های جوان منتقل کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون 250 نفر در حوزه صنایع دستی استان اشتغال یافته‌اند که 26 نفر با تسهیلات یک میلیارد تومانی از طریق مجوزهای پشتیبان با دریافت تسهیلات قرض الحسنه 4 درصد توانسته‌اند کارگاه‌های تولیدی در زمینه صنایع دستی راه‌اندازی کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار