مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه کشت فراسرزمینی پاییزه به صورت پایلوت در یک هزار هکتار اراضی قزاقستان در شهریور ماه انجام می‌شود گفت: بعد از کشور قزاقستان هدف دوم استان برای کشت فرا سرزمینی کشور اوکراین است.
کد خبر: ۴۴۰۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱ 13 June 2017
محمدعلی بیجاری ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان خراسان جنوبی با محدودیت‌های منابع آبی مواجه است و یکی از موادی که در بحث‌های اقتصادی و کشاورزی مطرح است سرمایه گذاری است.

وی با تأکیر بر اینکه باید به تولیدی برسیم که قابلیت‌ها را داشته باشد افزود: سرمایه‌گذاری خارجی امری دو سویه است از یک سو جذب سرمایه‌گذار خارجی را داریم و از سویی یک سیستم منابع مازادی داریم که باید در فراسوی مرزها دنبال کنیم تا سرمای‌گذاری ایجاد شود.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت:  در زمینه کشت فراسرزمینی از سه سال قبل در جهاد کشاورزی خراسان جنوبی پیگیر بودیم و برای کشت فراسرزمینی کشت قزاقستان را تعریف کردیم و مطالعات مختلفی انجام شد و به صورت پایلوت کشت‌هایی انجام شد.

بیجاری با بیان اینکه در کشور قزاقستان کشاورزانی از استان‌های اصفهان و فارس در وهله نخست کشت فرا سرزمینی را انجام دادند افزود: از سال گذشته ستادی در جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تشکیل شد که این ستاد اعضای مختلفی دارد و موارد به صورت کارشناسی و تخصصی مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه کشور قزاقستان از ایران وسعت بیشتری دارد اما جمعیت کمتری دارد اظهار داشت: در این راستا هیئتی 11 نفره از خراسان جنوبی به کشور قزاقستان اعزام شدند که 3 نفر از شرکتی از شهرستان بشرویه و از خضری به همراه اعضای هیئت مدیره اعزام شدند و در سفر کاری 5 روزه قابلیت‌ها دیده شد.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: توافق‌نامه بین خراسان جنوبی و کشور قزاقستان امضا شد و مقرر شد کشت بهاره در شهریور ماه به عنوان پایلوت در سطح هزار هکتار از اراضی این کشور کشت شود تا این سه شرکت با سهام خود بتوانند یک شرکت جدیدی را تشکیل داده و شرکت جدید بتواند در کشور قزاقستان به ثبت برسد و اراضی تحویل آنها شود.

وی اظهار داشت: از طریق کشت فراسرزمینی می‌توان به بخش تولید کمک کرد و نیازهای استان خود و کشور هم پیمان را تامین کنیم و در این راستا از سرمایه‌ها و امکانات کمتری استفاده شده و محصول با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: کشت فراسرزمینی با محاسبه حتی نرخ ارز آزاد و درآمد پایین بیش از 50 درصد سودآوری دارد و کشور اوکراین به عنوان هدف دوم ما برای انجام کشت فرا سرزمینی انتخاب شده که بعد از ماه مبارک رمضان هیئتی از استان خراسان جنوبی برای بررسی شرایط و ظرفیت‌ها به این کشور اعزام می‌شود.

بیجاری افزود: ذرت، دانه‌های روغنی، کلزا و چغندرقند از محصولاتی است که مورد نظر وزارت جهاد کشاورزی برای کشت فرا سرزمینی است و از ویژگی‌های کشت فراسرزمینی امکان انجام کشت دیم به دلیل بارندگی قابل توجه در قزاقستان، امکان واردات مجازی آب از طریق ورود محصولات تولیدی، امکان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار در رشته‌های کشاورزی در قزاقستان و امکان تامین نیاز به مواد غذایی از خارج کشور است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار