مسئول نمایندگی میراث فرهنگی خوسف از آغاز عملیات فصل دوم مرمتی خانه زنگویی در این شهرستان به صورت مشارکتی خبر داد.
کد خبر: ۴۴۳۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷ 18 June 2017
علی صالحی ظهر امروز در حاشیه بازدید از مرمت مشارکتی خانه زنگویی در شهرستان خوسف اظهار داشت:  کار مرمت خانه زنگویی با اعتبار 370 میلیون ریال از نیمه پایانی خرداد ماه همزمان با هفته صنایع دستی به مدت سه ماه آغاز شده است.  

وی افزود: کار مرمتی این خانه تاریخی شامل بام‌سازی کامل بنا، لایه برداری و خواناسازی ایوان‌ها و اجرای آن با گچ، اجرای آجر فرش راهروی ورودی و مطبخ،  مرمت و ساماندهی ایوان ورودی است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی خوسف بیان کرد: در اقدامات مرمتی فصل قبل، استحکام بخشی پی‌های بنا و همچنین اجرای آجر فرش کف حیاط انجام شده است.

صالحی اظهار داشت: از مشخصات این بنا می‌توان به ایوان واقع شده در ضلع شمالی و جنوبی که با طاق ضربی پوشش یافته اشاره کرد و در ضلع غربی بنا مطبخ قرار دارد که توسط گنبد عرقچین مسقف شده و نورگیری در قسمت مرکزی آن تعبیه شده است  و در اطراف حیاط مرکزی علاوه بر ایوان ها، اتاق‌های  مسکونی نیز احداث شده است.

وی خاطرنشان کرد: این خانه متعلق به دوره قاجار واقع در روستای خور به شماره 13121 ثبت‌شده در فهرست آثار ملی است که هم اکنون تحت حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی می‌باشد و مصالح به کار برده شده در این بنا شامل ملات گل، ملات کاه­گل و خشت است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار