مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ‌خراسان جنوبی به عنوان دومین استان بیابانی کشور شناخته شده است.
کد خبر: ۴۵۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 04 July 2017
علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار در بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر استان خراسان جنوبی به عنوان دومین استان بیابانی کشور شناخته شده است.

وی افزود: بیش از 5 میلیون و 500 هزار هکتار از مساحت استان را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند و هرساله با توجه به کاهش نزولات، این خشکسالی‌ها ادامه پیدا می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: این خشکسالی‌ها، کمبود علوفه برای دام‌ها و افزایش بیابان نیز مشکلاتی را به دنبال داشته که مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها یکی از مهم ترین چالش‌های این امر است.

نصرآبادی ادامه داد: گرمایش زمین و کمبود منابع آب نیز در حال حاضر در سطح بین المللی مطرح است و تخریب سرزمین وقتی اتفاق بیفتد پدیده بیابان را به دنبال دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: با افزایش بیابان درآمد مردم منطقه کاهش پیدا می‌کند که به دنبال آن بحت فقر را خواهیم داشت.

وی با اشاره به افزایش بیابان‌ها بیان کرد: در این راستا همچنین طرح زیر ساخت توسعه صنعت، خدمات و مسکن نیز با مشکل مواجه شده و بیابان جای آن را می‌گیرد.

نصرآبادی ادامه داد: درحال حاضر 20 درصد مساحت کشور را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهند که در 18 استان و 97 شهر است.

وی تاکید کرد: طبیعی است اگر جلوی روند رو به رشد عرصه‌های بیابانی گرفته نشود به طور یقین ساخت شهرک‌های صنعتی را نیز نخواهیم داشت و بیابان جایگزین آن می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: با این کار توان فعالیت از مردم گرفته شده و برداشت سفره‌های آب زیرزمینی تشدید می‌یابد.

نصرآبادی گفت: در همین راستا موضوع مدیریت مناطق بیابانی را داریم که شناسابیی گونه‌های مناسب برای کاشت و احیای مجدد آن در دستور کار است.

 وی با بیان اینکه رشد بیابان به صورت آمار و ارقام نیست و از نظر جنبه تغییر شرایط اعلام می‌شود، افزود: کانون‌های بحرانی در عرصه‌های بیابانی رو به افزایش است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: برای احیای اراضی بیابانی و جلوگیری از بیابان زایی باید نهضتی فراگیر برپا شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار