خشکسالی های چندین ساله در خراسان جنوبی آب را برای اهالی ۴۰۰ روستای استان به رویایی دست نیافتنی تبدیل کرده که ترویج سنت حسنه وقف می تواند مرهمی بر لب های خشکیده مردم این روستاها باشد.
کد خبر: ۴۶۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲ 18 July 2017
خراسان جنوبی از دیر باز با مشکلاتی اعم از قهر طبیعت دست و پنجه نرم می‌کند. اگر چه طی سال گذشته باران رحمت الهی بسیاری از کشاورزان را امیدوار و روستاییان را نیز شادمان ساخت، اما نتوانست زخم های کهنه ۱۸ سال خشکسالی بر تن استان را ترمیم کند.

خکشسالی هایی که خالی شدن ۷۰۰ روستای استان را رقم زده و ۱۷۹ آبادی را نیز با تنش آبی و ۱۶۴ روستا را نیز با بحران آب رو به کرده است.

بنا به گفته مسئولان طی سال های اخیر به دلیل کم شدن و یا خشک شدن منابع آبی اطراف روستا سرانه برخورداری و هزینه تأمین آب نیز افزایش یافته است.

بدوش شک تامین آب بیش از ۴۰۰ روستا که در شرایط بد کمبود آب قرار داشته هزینه های هنگفتی را برای دولت به بار می‌آورد. از این رو چه خوب است که خیران این بار برای امر آبرسانی به صدها کودک تشنه به میدان آمده و دست یاری خود را به دولت برسانند.


خشکسالی ۳۸ شبکه آبرسانی را قطع کرد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی درگفت وگو با خبرنگار بیان کرد: در حال حاضر ۱۷۹ آبادی در تابستان با تنش آبی روبه رو هستند.

علی اکبر بسکابادی با بیان اینکه ۳۸ شبکه آبرسانی براثر خشکسالی، آب آن‌ها قطع شده است، ادامه داد: ۱۶۴ روستای خراسان جنوبی فاقد شبکه آب هستند و در بحران آبی به سر می‌برند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه منابع آب اطراف روستاها کم شده است، هزینه تأمین آب افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: در گذشته قنات و یا چاه هایی را در اطراف روستاها حفر کرده و از آن به دیگر روستاها آبرسانی می‌کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: اما امروز آب بسیاری از این چاه‌ها افزایش یافته و نمی‌توانیم از آن محل آبرسانی کنیم.

افزایش هزینه سرانه برخورداری از آب

بسکابادی با بیان اینکه در بسیاری از روستاها منبع مطمئنی نداریم، گفت: مجبوریم برای آبرسانی به این روستاها از راه های دور و دشت‌ها آب تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه هزینه سرانه برخورداری در استان به شدت افزایش یافته است، گفت: هزینه سرانه برخورداری به ازای هر خانوار بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون است که دولت باید هزینه کند.

بسکابادی با بیان اینکه دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات آب روستا های استان نیست، افزود: از خیرین خواستاریم در جهت رفاه مردم، ما را همراهی کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از بهترین منابع هزینه کرد سقا شدن است و از خیرین خواستاریم وقف خودرا در این زمینه هزینه کنند.

وی ادامه داد: آمادگی داریم روستا را به میزان نیت خیران و به نام خودشان آبرسانی کنیم.


فعالیت خیران در میدان آبرسانی سیار

بسکابادی با بیان اینکه در حال حاضرمردم به شیوه جهاد سازندگی ما را همراهی می‌کنند، افزود: در بسیاری از روستاها مردم کار حفاری را به عهده گرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: تا کنون بیش از ۲۰۰ کیلومتربا کمک مردم تأمین لوله شده است.

وی با اشاره به دیگر کمک های خیرین، اظهار کرد: تاکنون آستان قدس رضوی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای نصب ۲۵ دستگاه آب شیرین کن کمک کرده است.

بسکابادی ادامه داد: همچنین بنیاد برکت تاکنون دو میلیارد تومان به آبرسانی روستاها کمک کرده است.

تأسیس مجمع خیرین آبرسان

نائب رئیس مدیرعامل مجمع خیرین آبرسان خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار بیان کرد: مجمع خیرین آبرسان در راستای کاهش هزینه‌ها و زمان برای آبرسانی به روستاهای استان راه اندازی شده است.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به عملکرد این مجمع گفت: مجمع خیرین آبرسان مردم را برای مشارکت در اجرای پروژه های آبرسانی در روستاها دعوت می‌کند.

وی بیان کرد: همچنین این مجمع با دعوت از خیران برای مشارکت درپروژه های آبرسانی به دنبال کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اتلاف زمان است.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: اگر مردم در عملیاتی مانند حفاری مشارکت کنند، کمک قابل ملاحظه ای به دولت می‌شود.


دعوت به نذر آب

امام جمعه درمیان با بیان اینکه یکی از موقوفات طراز اول، وقف برای سید الشهدا است، گفت: ما که برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنیم، باید برای شیعیان امام حسین که تشنه هستند نیز نذر کنیم.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: اگر خیران و یا نذرکنندگان چیزها و جاهایی نذر کنند که اثر بخشی بیشتری داشته باشد، ثواب بیشتری نیز دارد.

وی از کسانی که به مناسبت های مختلف بخشی از اموال خود را برای امام حسین (ع) نذر می‌کند، خواست در راستای رفع تشنگی مردم روستاهای استان به مسئولان کمک کنند.

امام جمعه درمیان با بیان اینکه آب یکی از مهم‌ترین نعمت الهی است، اظهار کرد: لذت زندگی کردن در آب است.

بزرگ‌ترین وقف آب کشور در بیرجند است

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار بیان کرد: وقف آب در خراسان جنوبی سابقه ای دیرینه دارد.

حجت الاسلام مومنی با بیان اینکه بیرجند دومین شهری است که آب لوله کشی داشته است، افزود: اولین بار در سال ۱۳۰۲، به صور خودجوش ۳۰ نفر دست به دست هم داده تا مشکل آب این شهر را رفع کنند.

وی با بیان اینکه وقف آب در بیرجند در طول تاریخ نیز تکرار شده است، گفت: بزگترین وقف آب در کشور مربوط به بیرجند است.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر افراد و خیرین زیادی در روستاهای خراسان جنوبی و شهرستان‌ها، آب قنات و یا چاه خود را در راستای ابرسانی وقف کرده‌اند.

حجت الاسلام مومنی وقف آب را بسیار ارزشمند دانست وگفت: آب یکی از نیازهای روز جامعه کنونی بوده و باید وقفی‌ات را بر نیازهای زمان سوق دهیم.

وی از وجود مراکز مشاوره وقف در استان خبر داد و گفت: این مراکز واقفان را با مهم‌ترین نیاز های استان اشنا می‌کند.

سوابق نشان می هد که در هر امری که مردم و خیران ورود کرده‌اند، بخش اعظمی از مشکلات رفع شده است. چه خوب است که این بار برای نجات استان از بحران آب با یکدیگر دست یاری دهیم، باشد که کودکی را شاد و یا مادری را نیز به زندگی امیدوار کنیم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار