مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی از آموزش ۱۰۰ هزار تسهیلگر روستایی خبر داد و گفت: دفتر امور زنان مهمترین وظیفه خود را فراهم‌کردن شرایط مناسب و هویت‌بخشی به فعالیت‌های زنان روستایی قرار داده است.
کد خبر: ۴۶۱۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴ 18 July 2017
فروغ‌السادات بنی‌هاشم پیش از ظهر امروز در حاشیه جلسه مروجان مسئول پهنه سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان‌جنوبی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بانوان روستایی از گذشته‌های دور به عنوان یکی از اعضای خانواده کشاورز در کنار سایر اعضا نقش فعال و چشمگیری را در تولید و کشاورزی داشتند و در گذشته معیشت خانواده‌های روستایی با حضور اعضای خانواده از طریق فعالیت‌های کشاورزی تأمین می‌شد.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: مهمترین وظیفه دفتر امور زنان فراهم کردن شرایط مناسب و هویت بخشی به فعالیت‌های زنان روستایی است چراکه بانوان علیرغم فعالیت‌های چشمگیری که داشته و دارند به خوبی دیده نمی‌شود.

بنی‌هاشم با بیان اینکه معمولا در آمارهای رسمی هیچ گزارشی از فعالیت‌های زنان دیده نمی‌شود بیان کرد: زمانی که در کل کشور درباره مشارکت‌های اقتصادی بانوان صحبت می‌شود می‌گویند مشارکت اقتصادی بانوان 13 درصد است و در مناطق روستایی هم خیلی کمتر است اما در واقع آنچه در عمل می‌بینیم با این آمار و رقم‌های وسیع بسیار تفاوت دارد و یکی از دلایل آن این است که عمده فعالیت‌های زنان در یک بخش غیررسمی و در یک انزوای اجتماعی و اقتصادی انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: دفتر امور زنان تمام تلاشش این است که این فعالیت‌ها را رسمیت بخشد و از انزوای اقتصادی و اجتماعی خارج کند و به آن عینیت بخشد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: در این راستا یکی از بحث‌ها ظرفیت‌سازی و توسعه اجتماعی است و شاید کمتر بخشی در حوزه کشاورزی وجود دارد که به این مسائل می‌پردازد اما در حوزه زنان ظرفیت‌سازی و توسعه اجتماعی را یکی از وظایف خود می‌دانیم که از طریق طرح تسهیل‌گران روستایی انجام می‌شود.

بنی‌هاشم با بیان اینکه طرح تسهیل‌گران از سال 79 آغاز شد اظهار داشت: امسال در برنامه ششم پیش‌بینی شده که 100 هزار تسهیلگر روستایی طی برنامه ششم آموزش دیده و در روستاها فعالیت کنند که سابقه این کار تنها در وزارت جهادکشاورزی و در دفتر امور زنان است که در حال حاضر حدود 9 هزار تسهیلگر داریم و امیدواریم با این برنامه و ماده قانونی که در برنامه ششم آمده بتوانیم تعداد تسهیلگران را هم توسعه دهیم و هم به آنان رسمت دهیم.

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته شرایطی فراهم شد تا برای تسهیلگران کارت شناسایی صادر شود گفت: این امر برای هویت بخشی است تا این افراد به رسمیت شناخته شوند.

بنی‌هاشم با اشاره به اینکه تسهیلگران افراد داوطلبی هستند که توسط خود جامعه محلی انتخاب و نماینده جامعه روستایی هستند افزود: وظیفه این افراد این است تا مشارکت بانوان و موانع فرهنگی و اجتماعی مشارکت آنها را شناسایی کنند و آن موانع را کاهش دهند و شرایط مساعدی را برای مشارکت بانوان روستایی در فعالیت‌های کشاورزی و در رسمیت بخشیدن به فعالیت‌ها فراهم کنند.

وی افزود: برای خارج شدن فعالیت‌ها از انزوا نقش اصلی بر عهده خود تسهیلگران محلی و بومی است چراکه این افراد مورد اعتماد مردم هستند و جامعه محلی عمدتاً بر اساس اعتمادسازی کار می‌کنند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تا جلب اعتماد در جامعه‌ای نباشد نمی‌توان هیچ فعالیتی را در آن جامعه انجام داد گفت: فرآیند اعتمادسازی از طریق تسهیلگران انجام می‌شود و جلب مشارکت بانوان در پروژه‌های کشاورزی از طریق تسهیلگران انجام می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار