نارضایتی مردم از مسکن مهر در خراسان جنوبی و خانه به دوشی مالکان موجب بی سر و سامانی بازار خرید و فروش مسکن و صعود اجاره بهاء شده است.
کد خبر: ۴۷۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸ 06 August 2017
چند سالی است که خواب خوش بازار مسکن ادامه دارد و هنوز هم کلید دولت نتوانسته قفل رکود بازار مسکن را باز کند.
 
دولت در طول چند سال گذشته برای رونق این بازار دست به کارهای زیادی از جمله افزایش قابل توجه تسهیلات مسکن زده اما این وام های ۸۰ میلیونی نیز با بهره ۱۸ درصد نتوانسته گره از این رکود باز کند.
 
علی رغم رکود در بازار خرید و فروش مسکن طی این سال‌ها بازار رهن و اجاره همواره با فراز و فرودهایی همراه بوده و هر ساله شاهد افزایش یکباره قیمت‌ها در این بخش هستیم.
 
در شهر بیرجند نیز طی هفته های گذشته بازار مسکن روزهای پر التهابی را پشت سر می‌گذارد و افزایش یک شبه ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت اجاره بها و رهن مستاجرین را شگفت زده کرده است.
 
برخی از فعالان این بخش، افزایش قیمت‌ها را ناشی از کمبود خانه به دلیل کاهش شدید ساخت و ساز مسکن و ناامیدی مردم از مسکن مهرعنوان کرده‌اند.
 
 
صاحبان مسکن مهرعطای صاحب خانگی را به لقایش بخشیدند
 
به گفته این کارشناسان بسیاری از صاحبان مساکن مهر بیرجند به دلیل جانمایی نادرست سایت های مسکن مهر و مشکلاتی از جمله دوری از مرکز شهر، کمبود امکانات رفاهی، خدماتی و شهری عطای صاحب خانگی را به لقایش بخشیده‌اند و اجاره نشینی را ترجیح داده‌اند.
 
از این رو طی هفته های گذشته شاهد کمبود خانه اجاره ای در بیرجند و افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها در این بخش بوده‌ایم.
یکی از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: از حدود دو ماه قبل به دنبال یک خانه برای اجاره هستم اما هنوز موفق به پیدا کردن نشده ام.
 
میرزایی با بیان اینکه به هر بنگاهی که مراجعه می‌کنم یا خانه ای برای اجاره وجود ندارد یا اینکه قیمت‌ها بسیار بالا است، بیان کرد: با این وضعیت ناچار خواهم بود که همان خانه قبلی را با افزایش قیمتی که صاحب خانه گفته تمدید کنم.
 
نرخ سرسام آور اجاره بها
 
یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز که خود صاحب یکی از واحدهای مسکن مهر است در گفت و گو با خبرنگار گفت: خودم صاحب یک واحد مسکن مهر در مهر شهر هستم اما به دلیل مسافت زیاد و نبود امکانات برای تحصیل فرزندانم و کار خودم دچار مشکل شده ام برای همین به دنبال خانه اجاره ای هستم.
 
محمدی اضافه کرد: با این وجود بعد از گذشت یک ماه هنوز هم نتوانسته ام خانه ای در شهر پیدا کنم چراکه یا خانه ای برای اجاره وجود ندارد یا اینکه انقدر کرایه‌ها را بالا برده‌اند که توانایی پرداخت آن را ندارم.
 
یکی از مشاوران املاک بیرجند نیز در گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه الان هیچ خانه ای برای اجاره وجود نداره چراکه هیچ ساخت و سازی انجام نشده که خانه ای وجود داشته بشد، اظهار داشت: وقتی زمینه کم باشد خود به خود اجاره‌ها بالا می‌رود.
 
 
بحران چهار ساله مسکن املاکی ها را نابود کرده است
 
سروی با اشاره به اینکه اصلا خانه اجاره ای وجود ندارد اگر هم وجود داشته باشد حدود ۵۰ درصد افزایش قیمت داریم، بیان کرد: از اوایل سال ۹۵ کمبود خانه داریم و به دنبال این کمبود شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.
 
وی با بیان اینکه حداقل روزی ۲۵ نفر متقاضی داریم که با حالت گریه دنبال خانه هستند اما خانه ای وجود ندارد، بیان داشت: علاوه بر این برخی از مشتری‌ها سه سال است که جابجا نشده‌اند.
 
سروی با اشاره به اینکه چهار سال است که هیچ ساخت و سازی انجام نشده است، افزود: در حال حاضر بازار مسکن کلا تعطیل شده مردم می‌ترسند وارد این کار شوند.
 
وی با انتقاد از اینکه این بحران چهار ساله بنگاه های معاملاتی را نابوده و بیش‌ترین آسیب را دیده‌اند، افزود: با وجود این بازار راکد حتی اجاره مغازه را نمی‌توانیم پرداخت کنیم اماهر سه ماه از املاک مالیات بر ارزش افزوده می‌خواهند.
 
تسهیلات بانکی هم دردی از مشکل بازار مسکن دوا نکرد
 
این مشاور املاک با انتقاد از اینکه تسهیلات بانکی دردی از مشکل بازار مسکن دوا نکرده است، بیان داشت: در حال حاضر وام مسکن ۸۰ میلیون تومان است اما رهن یک خانه در بیرجند ۱۰۰ میلیون قیمت دارد در مقابل ۱۶۰ میلیون تومان از مردم می‌گیرند.
 
سروی با تأکید بر اینکه مسئولان باید فکر اساسی انجام دهند، بیان داشت: وقتی سود بانکی بالا است هیچ کس در بخش مسکن کار نمی‌کند اگر سود بانکی از اساس پایین بیاورند و نرخ وام مسکن کمتر شود شاید بتوان در بیرجند کاری انجام داد.
 
یکی دیگر از مشاورین املاک بیرجند نیز در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به رکود بازار خرید و فروش مسکن، اظهار کرد: باید برخ و بفروش وارد بازار شود تا زمانی که دلال وارد بازار نشود وضع به همین منوال خواهد بود چراکه مصرف کننده تنها دنبال یک خانه است. 
 
حمید قادری ادامه داد: بازار بخر و بفروش چند سال قبل یک بازار فورانی بود که هر روز بالا می‌رفت اما این بازار دیگر تکرار نخواهد شد.
 
 
افزایش ۳۰ درصدی رهن و اجاره مسکن
 
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سایت مسکن مهر «مهرشهر» یک باره اتفاق افتاد و همه وارد مسکن مهر شدند، گفت: از این رو سال گذشته خانه زیاد و مشتری کم بود، اما اکنون تمام کسانی که در این خانه‌ها ساکن شده‌اند به دلیل مشکلاتی از جمله مسافت و نبود امکانات به این رسیدند که اجاره خانه بهتر از خانه ملکی خودشان است و از این رو به دنبال اجاره مسکن در داخل شهر هستند.
 
این مشاور املاک از افزایش ۳۰ درصدی رهن و اجاره مسکن خبر داد و گفت: الان حدود چهار سال است که ساخت و سازی زیادی در بخش مسکن وجود ندارد تا زمانی که وضعیت ساخت و ساز به همین منوال باشد وضعیت نیز همین گونه باقی خواهد ماند.
 
قادری با بیان اینکه ساخت وساز چهار سال پیش نسبت به الان حدودیک سوم شده است، افزود: علاوه بر این پروژه هایی داریم که دو سال خوابیده هستند اگر این پروژه‌ها تکمیل شود بازهم همه فروشنده هستند و هیچ کس به دنبال اجاره خانه خود نیستند و حاضر نیستند خانه ۳۰۰ میلیونی را به یک میلیون اجاره دهند.
 
بخش زیادی از افزایش قیمت‌ها به دلیل کمبود خانه اجاره ای است
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر واحدهای جدید خالی هستند و مالکان ان به دنبال فروش مسکن خود هستند، بیان داشت: از این رو زمانی که با کمبود خانه مواجه هستیم و موجر به دنبال مستاجر نیست قیمت اجاره بالا می‌رود.
قادری اضافه کرد: در حال حاضر مردم حرف آخر را می‌زنند بنگاه فقط ملابنویس شده وهیچ نقشی در قیمت اجاره و رهن ندارد چراکه بازار بنگاه خراب است و باید به حرف مشتری گوش دهیم.
 
رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند نیز در گفت و گو با خبرنگار از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی اجاره بها و رهن در بیرجند خبر داد و گفت: این افزایش قیمت به دست بنگاه دار نبوده بلکه بخش زیادی از آن به دلیل کمبود خانه اجاره ای است.
 
علیرضا اربابی با اشاره به اینکه یکی از دلایل کمبود خانه اجاره ای کاهش شدید ساخت و ساز در استان است، بیان کرد: در حال حاضر ساخت و ساز در بخش مسکن به طور کامل تعطیل شده است و تقریبا به صفر رسیده است.
 
وی ادامه داد: علاوه بر این بخشی از کمبود خانه اجاره ای در بیرجند مربوط می‌شود به برخی شایعات در مورد اخذ مالیات از واحدهای اجاره ای که این امر سبب شده برخی از صاحب خانه‌ها از اجاره یا رهن خانه خود منصرف شوند.
 
رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند با بیان اینکه مردم از این مالیات واهمه دارند و حاضر نیستند خانه خود را اجاره دهند، عنوان داشت: این موضوع به هیچ عنوان صحت نداشته و به زودی این شایعات نیز فراموش می‌شود.
 
 
هجوم یکباره مستاجرین برای اجاره خانه
 
اربابی با بیان اینکه هر ساله از اواخر شهریور ماه تا مهرماه مقداری کمبود در این بخش وجود داشته است، عنوان داشت: اما امسال از ۱۵ اردیبهشت شاهد حجم زیادی مستاجر برای اجاره مسکن بودیم که این امر سبب افزایش اجاره بها شده است.
وی اضافه کرد: بخشی از  مشکل افزایش اجاره بها و نبود خانه برای اجاره به دلیل ناامیدی مردم از مسکن مهر است که سبب شده بخش زیادی از صاحبان این واحدها به دلیل کمبود امکانات و مشکلات دیگر  املاک شخصی خود  را رها کرده و به اجاره خانه روی آورند.
 
رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند از فعال شدن گشت های بازرسی از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه در بیرجند خبر داد و گفت: این گشت‌ها بر اجاره نوشتن و اجاره بها نظارت خواهند داشت و امیداوریم با تمام شدن شایعات مشکل کمبود خانه از اواخر شهریور ماه رفع شود.
 
بی سر و سامانی بازار مسکن هر ساله افزایش می‌یابد
 
وی با اشاره به اینکه از سال ۸۸ تا ۹۱ شاهد افزایش بی رویه در بخش مسکن بودیم، بیان داشت: بی سر و سامانی بازار مسکن از سال ۹۱ شروع شده و هر ساله نیز افزایش یافته است.
 
رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند با اشاره به رکود بازار خرید و فروش مسکن در استان و در کشور، بیان کرد: وقتی به یکباره طی چند سال شاهد افزایش بی رویه ساخت و ساز مسکن در کشور باشیم امروز بعد از چند سال خود را نشان می‌دهد.
 
اربابی به وجود پنج میلیون واحد مسکن بدون صاحب در کشور اشاره کرد و گفت: این واحدها ساخته شده بدون اینکه متقاضی داشته باشد و همین امر سبب رکود بازار مسکن شده است.
 
هر چه گرانی بیشتر باشد بازار مسکن پایین می‌آید
 
وی از نرخ بالای مصالح ساختمانی گلایه کرد و افزود: قیمت بالای مصالح ساختمانی دردی از بازار مسکن دوا نمی‌کند باید قیمت اجناس را پایین بیاوریم تا ساخت و ساز نیز روان شود.
 
رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند با اشاره به اینکه در حال حاضر زمین های خالی زیادی در بیرجند وجود داشته و هیچ کمبودی از این نظر در شهر وجود ندارد، عنوان داشت: تنها مشکل ساخت و ساز این است که مسئولان همکاری نمی‌کنند، هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و هر چه گرانی بیشتر باشد بازار مسکن پایین می‌آید.
 
اربابی با تأکید بر اینکه مردم قدرت خرید ندارند، بیان داشت: تا زمانی که قیمت مصالح تغییر نکند مسکن همین روال را خواهد داشت.
 
 
اگر بخواهیم بازار مسکن به سال ۸۸ تا ۹۱ باز گردد امکان پذیر نیست
 
وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم بازار مسکن پویا و مفید داشته باشیم باید به دنبال کاهش هزینه های ساحت و ساز باشیم، افزود: در این راستا در شهر بیرجند در سال ۹۴ و ۹۵ دفترچه اخذ عوارض شهرداری را نسبت به سال ۹۳ حدود ۲۰ درصد کاهش دادیم اما در مقابل در عوارض دیگر، نظام مهندسی و بیمه افزایش قیمت داشتیم و این مشکلی از بازار مسکن حل نکرد.
 
رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند همچنین به نرخ بالای تسهیلات بانکی اشاره کرد و افزود: مردم توانایی پرداخت هشت تا ۱۰ درصد سود را ندارند و این‌ها نیز نمی‌تواند گره ای از بازار مسکن باز کند.
 
اربابی با بیان اینکه دولت به دنبال روان سازی بازار مسکن است و در این راستا اقداماتی نیز در دستور کار قرار داده است، بیان داشت: اینکه بخواهیم بازار مسکن به سال ۸۸ تا ۹۱ باز گردد امکان پذیر نیست با این وجود در حال حاضر مسکن به حال عادی برگشته است.
 
آنچه که مسلم است تا زمانی که تعطیلی ساخت و ساز در بخش مسکن ادامه داشته باشد رکود بازار مسکن نیز ادامه خواهد داشت و کمبود مسکن نیز هر روز بر افزایش قیمت رهن و اجاره دامن خواهد زد.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار