کارشناس ثبت میراث طبیعی استان خراسان جنوبی گفت: پرونده پیشنهاد ثبت سرزمین سیاه طبس در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار شد تایید و در فهرست آثار طبیعی- ملی ثبت شد.
کد خبر: ۴۷۷۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶ 13 August 2017
به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، زهرا رضایی‌ملکوتی در این خصوص اظهار داشت: سرزمین سیاه نام منطقه‌ای است که در 120 کیلومتری جنوب طبس و در شمالی‌ترین بخش پناهگاه حیات وحش نایبندان قرار دارد و چون این منطقه از سنگ‌ها وگدازه‌های آتشفشانی سیاه رنگ پوشیده شده به سرزمین سیاه شهرت دارد.

وی افزود: این منطقه یکی از جاذبه‌های شهرستان طبس است که به لحاظ وضعیت ظاهری مشابه با گندم بریان شهداد در کرمان بوده و حاصل آخرین فعالیت‌های آتشفشانی ایران در دوره کواترنر است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان خراسان جنوبی گفت: جنس سنگ‌های منطقه بازالت بوده که از دسته سنگ‌های آذرین بیرونی محسوب می‌شوند و این سنگ‌ها در اثر فعالیت‌های گسل نایبند و فوران این سنگ‌ها توسط چند آتشفشان در سطح زمین پراکنده شده و منطقه‌ای کم نظیر و زیبا همانند سطح کُرات منظومه شمسی پدید آورده‌اند.

ملکوتی بیان کرد: طول این منطقه 16 کیلومتر و عرض آن 15 کیلومتر است و وسعت منطقه که تجمع سنگ‌ها در آن فراوان است 240 کیلومتر مربع و وسعت کلی منطقه با توجه به پراکندگی سنگ‌ها و دهانه‌های آتشفشانی منفرد حدود 400 کیلومترمربع است.

وی افزود: این منطقه زیبا و کم نظیر اهمیت بسیار ویژه‌ای در میان آثار طبیعی استان دارد و نیز اهمیت آن به لحاظ پتانسیل‌های گردشگری و جذب توریست دلایلی مهم و روشنی جهت معرفی، ثبت و حفاظت از این اثر طبیعی ملی است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار