کد خبر: ۴۷۹۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷ 18 August 2017
پس از فراز و نشیب های فراوان و انتخاب اعضای شورای پنجم، این بار به مرحله انتخاب شهردار از سوی منتخبین شورا رسیده ایم، منصبی که گویا قرار است بر اساس اصولی غیر از اصول و قواعد پیشین برگزیده شود، صحبت های به‌گوش رسیده حاکی از این موضوع است که شهردار غیربومی گزینه اصلی این سمت خواهد بود.

اهواز بعد از انقلاب تاکنون چنین انتخابی را به خود ندیده است. این امر چنین سوالی را ایجاد می کند که آیا بعد از گذشت این برهه زمانی با حضور شخصی که از شرایط این شهر ناآگاه بوده می تواند مدیریت صحیحی در راستای توسعه آن داشته باشد؟ از طرفی شواهد گویای این امر است که شهرداران بومی نیز نتوانسته اند آنگونه که باید و شاید به اوضاع شهر خود سر و سامان دهند، شاید بهتر باشد شهردار یک شهر موفق به داد حق خواهی اهواز در حوزه های مختلف برسد. صحبت های ضد و نقیضی از محافل مختلف در این خصوص به گوش می رسد و نظرات ارائه شده موافقت و مخالفت های خود را به گونه ای ارائه داده اند.

دکتر اکبر ظریفی در مصاحبه ای با خبرنگار ما در رابطه با موضوع برگزیدن شهردار از میان گزینه های مطرح شده گفت: مدیریت های گوناگون برای اینکه در انجام به مطلوبیت نزدیک شوند، نیازمند نگاه دقیق و همراهی ابزار بایسته اند.

شهر به مثابه یک موجود زنده است، مدیریت بر آن نیز همین اهمیت را به یدک می کشد. بنابراین، رفتار با شهر نیازمند "کنترل "و "دقت" بیشتری است. هر دوی این مولفه ها به تمام شاخص ها سرک می کشد، سیستم شهری چون یک سازمان و یک نظام است،همه جایش به هم متصل است. 

وی ادامه داد: پس حرکت باید مطابق با "برنامه" باشد، در برنامه است که دقت، نظم، کنترل و مؤلفه های دیگر گنجانده می شود. اکنون اهواز در خصوص تنظیم برنامه های شهری کلان و خرد، در چه وضعیتی است؟ برنامه ها در سیستم شهرداری در مقایسه با کلان شهرهای دیگر در چه وضعیتی قرار دارد؟ در دوره های گذشته ما چه برنامه هایی را پشت سر گذاشته ایم؟

پاسخ به این پرسش ها در وهله نخست به عهده شورای شهر است. این مجموعه لازم است بدانند وضع فعلی شهر در خصوص موقعیت شهری و حضور در برنامه های بایسته در چه موقعیتی است؟ آیا مدیر برنامه ریز برای شهر می خواهیم یا مدیر اجرای برنامه های شهری؟

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تا آنجا که ما به عنوان یک شهروند مطلعیم، شهر اهواز هنوز در تنظیم برنامه های پایه ای شهری متوقف است و به نظر می رسد که برای تنظیم و سازماندهی این برنامه ها، یک عزم جدی لازم است. پس مدیری که در بخش برنامه ریزی شهری تبحر دارد، اکنون مورد نیاز است. از مدیران نام برده شده آنچه  روشن است اینکه، نامبردگان جزء مدیران تقریبا موفق اجرایی در سیستم شهری هستند، یعنی این بزرگان در برنامه پیاده شده و آن را به پیش برده اند، وآن چیزی نیستند که باید وضع امروزی اهواز باشند. به نظر می رسد در ساختار موجود ما متوقف خواهند بود و سیستم آنها را پس خواهد زد، اگر آنها مدیران باهوشی باشند و محیط را قبل از ورود بررسی سیستمی بکنند، قطعا پذیرش مسوولیت را منتفی خواهند دانست.

دکتر ظریفی خاطر نشان کرد: شهر اصفهان و موقعیت اجرایی آن بر اساس نیاز سنجی ابزاری، فاصله زیادی با ما دارد، اساسا وضع اهواز و اصفهان ماهیتا در شاخص های شهری و به خصوص پیوند اقتصاد و شهر باهم فرق دارند، پس لزوما اگر مدیری در یکی از این دو شهر موفقیت نسبی داشته معلوم نیست در شهر دیگر هم همان موفقیت را داشته باشد. به شورای پنجم پیشنهاد می کنم، از بین شهر داران شهرهای استان ها، موفق ترین فرد را برای تنظیم و پایه ریزی برنامه های معوقه شهری برگزینند و با حوصله منتظر تکمیل برنامه ها باشند، در بخش اجرا هم کارها به هماهنگی مدیران ارشد استان به پیش برود تا به یک نظم برنامه ای در شهر برسیم و پس از آن است که به فکر بهره وری درگزینش مدیران شهری باشیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار