کد خبر: ۹۶۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲ 18 September 2015
فردا استان خراسان جنوبی میزبان معاون اول رئیس جمهور و جمعی از وزرا خواهد بود، مدتی است که به این استان سفرهای زیادی ازسوی مسئولان انجام می‌شود اما امیدواریم این سفرها نتیجه مثبتی را برای مردم این خطه کویری به ارمغان آورد.
امروز صبح هنگامی که برای پیاده روی از خانه بیرون رفتم ماشین‌های شهرداری درمرکز استان سخت مشغول شست وشو، خط کشی و آسفالت خیابان ها بودند هرسازمان و نهادی در مرکز استان در پی تدارک برنامه‌ای ویژه بود گویا قرار است مهمانانی وارد استان خراسان جنوبی به ویژه شهر بیرجند شوند.
اما سوالی که در ذهنم نقش بست این بود که چقدر خوب می‌شود هر روز مهمانان کشوری به استان سفر می‌کردند تا حال وهوای شهرهر روز این گونه بود و نوشتن گزارش، دغدعه مردم پرس وجو از مسئولان این روز‌ها به شدت داغ داغ است اگر بتوانی مدیری را برای مصاحبه پیدا کنی خوش شانس‌ترین خبرنگار هستی.
 خراسان جنوبی فردا میزبان سفر معاون اول رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت محیط زیست به همراه  وزرای راه وشهرسازی، نیرو، کار،تعاون ورفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی ورئیس گمرک کشور است.
این سفر یک روزه برنامه‌هایی همچون افتتاح بیمارستان 140تختخوابی تامین اجتماعی با نام ابوالفضل العباس (ع)، افتتاح ساختمان اداره کل تامین اجتماعی استان ، افتتاح تصفیه خانه آب شرب بیرجند، بازدید از باغات زرشک آرین شهر، حضور در جلسه شورای اداری استان از مهم‌ترین برنامه‌های معاون اول رئیس جمهور وجمعی از وزرا است.
حال که قرار است در سفری یک روزه میزبان این مهمانان باشیم، در این گزارش بر آن شدیم تا مشکلات وانتظارات مردم را از مسئولان جویا شویم.
انتظار اول از اسحاق جهانگیری معاو ن اول رئیس جمهور
رضا پیردوست در گفت‌ وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: سال گذشته بود که خراسان جنوبی میزبان سفر رئیس جمهور و هیأت دولت بود وهمه از این سفر خوشحال بودیم اما انتظارات مردم خراسان جنوبی در این سفر‌ها برآورده نشد زیرا اعتباراتی که در بخش‌های مختلف در نظر گرفته شد، بسیار ناچیز نسبت به استان گلستان که قبل از سفر به خراسان جنوبی بود.
وی به کمبود پروازها درفرودگاه بیرجنداشاره کرد وافزود: با توجه به اینکه فرودگاه بیرجند بین المللی است در حد این استان نیست وباید پروازها به تهران وسایر استان ها افزایش یابد.
وی تصریح کرد: سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی ندارند چیزی که می‌تواند این استان را از بحران تولید خارج وسرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در این استان جذب کند، ایجاد منطقه آزاد تجاری است.
یکی دیگراز شهروندان خراسان جنوبی که در بازارچه‌های مرزی استان مشغول به کار است به تسنیم گفت: سال گذشته بود که استاندار خراسان جنوبی به همراه مدیران استان به فراه افغانستان سفر کردند وبا این استان تعاملات در زمینه‌های مختلف منعقد شد اما از سال گذشته تاکنون وضعیت بازارچه یزدان در ابهام باقی مانده است.
وی افزود: تاکنون خراسان جنوبی به تعهدات خود پای بند بود اما بازارچه یزدان همچنان درب‌های خود را برروی مردمان این خطه بسته است و بازارچه‌ یزدان شهرستان زیرکوه به عنوان تنها امید اقتصادی این شهرستان تاکنون نتوانسته است به اهداف موردنظر دست یابد تا به رونق اقتصادی مردمان این منطقه کمک شود.
یکی از همشهریان که نخواست نامی از او ذکر شود، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: هر سال در هفته تعاون مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی گزارشی از میزان بیکاری، تعداد تعاونی‌های استان ارائه می‌کند اما این آمار که همیشه بیکاری در خراسان جنوبی زیر 10درصد است هیچ کدام از ما جوانان خراسان جنوبی آن را باور نداریم.
امیدواریم وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی با حضور خود در خراسان جنوبی به معظل بیکاری بیشتر رسیدگی کنند.
رئیس شورای اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: مطالبات مردم مشخص است اما تاکنون خروجی سفر‌ها برای مردم مبهم بود وتحقق مصوبه‌ای را شاهد نبودیم ودر سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی مطالبات جمع بندی شد اما چیزی که باید اتفاق می‌افتاد به وقوع نپیوست.
محمدرضا قرایی با بیان اینکه تاکنون کلنگی برای شروع راه آهن به زمین زده نشده است، افزود: متأسفانه از راه آهن خراسان جنوبی فقط نام آن را داریم وطرح مطالعاتی ردیف گرفته است اما باید در این سفر که وزیر راه وشهرسازی هم حضور دارند کلنگ راه آهن به زمین زده شود.
درخواست از رئیس سازمان محیط زیست کشور
مردم خراسان جنوبی در منطقه‌ای کویری زندگی می‌کنند که این منطقه مـتأثر از بادهای 120 روزه سیستان بلوچستان و زابل  است وریزگزد‌ها در این منطقه علاوه بر مخاطره انداختن سلامت مردم بر نگه داشت جمعیت، توسعه اشتغال، صنعت، ماندگاری نیروی انسانی تأثیرگذار است.
مدیرکل هوا‌شناسی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: ریزگرد‌ها پدیده‌ای هستند که عواملی متعددی مانند انسان، فشار رطوبت، وزش باد در آن‌ها تأثیر دارد.
خندان رو افزود: خراسان جنوبی ایستگاه خاص اندازه گیری گردوغبار ندارد وپدیده ریزگزد‌ها در خراسان جنوبی به عناون طوفان شن وگردوخاک باید مد نظر قرار گیرد.
مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی به تسنیم گفت: ریزگزد‌ها یک شبه برطرف نمی‌شود زیرا پدیده ریزگرد‌ها به مرور زمان ایجاد شده است.
پرویز آرامنش افزود: باید راهکار احیایی برای کاهش آثار سوء به مرحله اجرا شود ریزگرد‌ها پدیده‌های انسان ساز است ونمی‌توان یک شبه آن‌ها را از بین برد.
خواسته مردم خراسان جنوبی ومسئولان از وزریر راه وشهرسازی چیست؟
استاندار خراسان جنوبی گفت: عزم دولت تدبیر و امید و همه مسئولان امر بر این است که پروژه راه آهن استان در سال جاری وارد عملیات اجرایی شود.
وجه الله خدمتگزار با بیان اینکه از 5 میلیارد تومان اعتبار مطالعاتی راه آهن 2 میلیارد تومان تخصیص یافت، تاکید کرد: آغاز عملیات اجرایی راه آهن باید از خراسان‌جنوبی باشد.
وی اظهار داشت: یکی از خواسته‌های جدی مردم اجرای پروژه راه‌آهن است و به لحاظ اهمیت این پروژه و تأکید رئیس جمهور بر آن، امیدواریم هر چه زود‌تر به نتیجه برسد و در مجموع کل کشور و این استان از آن بهره کافی ببرند.
نماینده عالی دولت درخراسان جنوبی تصریح کرد: آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن باید از خراسان جنوبی صورت گیرد، چرا که همه پیگیری‌ها، مصوبات، دیدگاه‌ها و نظرات و همه توافقات از ناحیه مدیریت استان صورت گرفته است ووزیر راه وشهرسازی دراین  زمینه قول و تعهد دادند.
وی گفت: بر اساس مطالعات ایستگاه‌ها و شهرهای مسیر راه آهن  نهبندان، سربیشه، بیرجند و قاین به صورت حتمی خواهد بود.
سخنان استاندار را در زمینه راه آهن بیان کردیم اما سخن خبرنگاران که خواسته ودغدغه مردم بوده این است که هنوز دقیق مشخص نشده که قرار است این پروژه با چه اعتباری اجرایی شود باید ردیف اعتباری پروژه راه آهن تعیین تکلیف شود زیرا طبق گفته نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی هنوز مشخص نشده که آیا قرار است پروژه راه آهن از محل صندوق توسعه ملی یا فاینانس اجرایی شود یا قرار است بودجه سالانه اختصاص دهند.
مردم خراسان جنوبی همچنان سردرگم هستند فقط می‌دانند روزی قرار است خط راه آهن از خراسان جنوبی عبور کندودر حد آرزو برایشان چندین سال است که باقی مانده است.
علاوه بر بحث راه آهن  خراسان جنوبی از بزرگراه وجاده دوبانده محروم است به طوری که هفته‌ای نیست در این استان  تصادف منجر به فوت نداشته باشیم وجاده‌های مرگ روز به روز جان تعداد زیادی از مردم استان را می‌گیرد. وزیر راه وشهرسازی باید دراین زمینه تجدید نظر کنند.
درخواست مردم خراسان جنوبی از وزیر جهاد کشاورزی چیست؟
چند وقت پیش خراسان جنوبی میزبان سفر رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بود که در این سفر بازدیدی از باغات شهرستان فردوس وسرایان که دچار کرم خراط کرم سرشاخه خوار شده بود مشاهده کرد. در حال حاضر 80 درصد باغات شهرستان فردوس به آفت کرم سرشاخه خوار وکرم خراط آلوده است.
طبق گزارش مدیرجهاد کشاورزی فردوس هزارو 350 هکتار باغات هسته دار در شهرستان فردوس وجود دارد که در حال حاضر کشاورزان رغبتی برای کشت وکار در این باغات ندارند وباید تمامی کشاورزان شاخه‌های آلوده را جمع آوری وبعد از انتقال به خارج از باغات نسبت به سوزندان آن‌ها اقدام کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی استان با اشاره به شیوع بالای آفت کرم خراط در مزارع استان گفت: این آفت بسیاری از درختان کهنسال سیب و گردو را خشک کرده است.
هاشم ولی‌پور مطلق اظهارکرد: هم‌اکنون کرم خراط در مزارع کشاورزی خراسان‌جنوبی بیداد کرده و یکی از عوامل اساسی این آفت، خشکسالی است.
وی بیان کرد: در همین راستا از کارگروه آفات گیاهی استان درخواست داریم تا در این حوزه طرحی ارائه دهند وآسیب پذیری از دیگر موضوعات مهم در بخش کشاورزی است وضرر وزیان وارده به این بخش انکار پذیر نیست.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در سفر خود به خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به وجود آفت چوبخوار در باغات خراسان جنوبی افزود: بیش از 70 درصد باغات شهرستان‌های سرایان و فردوس درخت‌های گردو و بادام آن‌ها دچار آفت چوبخوار شده است.
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی چند سالی است که درگیر خشکسالی است، اظهار داشت: در گذشته توسعه باغات استان بر اساس آب‌های موجود نبود و در باغاتی که خسارت وارد شده بر اثر آفات بین 50 تا 60 درصد است که با وجود خشکسالی نمی‌توان نیاز آبی را تأمین کرد.
در برخی از باغات خسارت ناشی از آفت چوبخوار به بالای 80 درصد رسید و مقرر شد با تعامل کشاورزان طرحی برای امحای درختانی که دچار آلودگی شدند تهیه شود تا در یک برنامه 5 ساله طغیان کنترل شود و بتوانیم آفت را مدیریت کنیم.
وی با بیان اینکه به برخی از باغات خراسان جنوبی بین 20 تا 30 درصد خسارت وارد شده است، اظهار داشت: باید بیشتر در مرحله نخست برنامه‌های خود را بر روی باغاتی که بین 80 درصد آسیب دیدند اجرایی کنیم که این برنامه با تعامل کشاورزان برای امحای درختانی که آلودگی آفت چوبخوار دارند اجرا می‌شود.
درخواست مردم خراسان جنوبی از وزیر نیرو چیست؟
آقای وزیر خشکسالی 17 ساله در خراسان جنوبی، قهر طبیعت، آبرسانی با تانکرچهره مردمان کویر را سوزانده است به طوریکه مردم آب شرب خود را به سختی تهیه می‌کنند وتن‌ها مایدشان برای رفع تشنگی رسیدن تانکرهای آب است اما عمق فاجعه تا حدی است که دام‌ها از تشنگی تلف می‌شوند، مردم در روستاهای مناطق مرزی امیدی برای ماندن ندارند وبه مناطق حاشیه‌های شهر مهاجرت می‌کنند.
اما سوال اینجاست که تا کی باید از کم آبی، بی‌برنامه گی مسئولان، عدم تدبیر درست وچاره اندیشی منتظر باشیم ویا به دادن وعده وعید اکتفا کنیم. به گفته کار‌شناسان، حفر چاه‌های عمیق، گسترش آبیاری تحت فشار، استفاد از طرح‌های آبخیزداری، ایجاد کارگاه‌های فرآوری سنگ با توجه به وجود معادن، حفر چاه‌های عمیق و گسترش آبیاری تحت فشار از راه‌های مبارزه با خشک‌سالی در استان خراسان جنوبی است.
کم آبی چقدر دغدغه مسئولان خراسان جنوبی است
رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اگر اعتبارات برای تأمین آب در روستا‌ها پایین باشد، آب‌رسانی به روستا‌ها تعطیل می‌شود، اظهار داشت: تخصیص اعتبار در بخش آب‌رسانی به روستاهای خراسان جنوبی تخصیصی 26 درصدی است و اگر بخواهد این گونه اعتبارات تخصیص یابد، باید آب‌رسانی به روستا‌ها تعطیل شود و مردم آب نخورند.
محمد زهرایی افزود: در سال گذشته آب‌رسانی به روستا‌ها از طریق بسیج سازندگی با15 دستگاه تانکر انجام شد و در حال انجام است و اگر بخواهیم روند آب‌رسانی را ادامه دهیم باید ظرفیت تانکر‌ها دو برابر شود .
وی تصریح کرد: اگر مشکل تأمین اعتبار حل نشود، خطر نبود آب شرب روستاهای استان را تهدید می‌کند و روستا‌ها که چند سالی است که با حضور بسیج سازندگی محل تولید شدند، باید خالی از سکنه شوند.
رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با آب وفاضلاب روستایی تفاهم نامه منعقد شده و از شهریور سال گذشته  هیچ مبلغی برای ما تخصیص نیافته، گفـت: بسیج سازندگی به 493 روستای خراسان جنوبی با جمعیت 70 هزار نفر آب‌رسانی می‌کند واگر مشکلات آب‌رسانی حل نشود، مشکلات گریبانگیری به وجود می‌آید.
زهرایی افزود: مدیریت صحیح اعتبارات در بخش ذخیره آب وحفظ منابع آبی باید انجام شود ونگاه مسئولان استانی نسبت به خشک‌سالی به عنوان مهم‌ترین موضوع استان باید تلقی شود و مدت 7 ماه است که هیچ پرداختی برای آب‌رسانی سیار انجام نشده و800 میلیون تومان بدهی قرارداد‌ها در این مدت باقی مانده است و اگر بدهی به رانندگان تانکر پرداخت نشود، آن‌ها دیگر همکاری نمی‌کنند.
زهرایی در بخش دیگر سخنان خود به منطقه آزاد تجاری اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به منطقه آزاد تجاری تبدیل شود زیرا منطقه آزاد مزایای زیادی برای استان دارد وظرفیت‌های معادن ومحصولات راهبردی خراسان جنوبی نیازمند توجه ویژه مسئولان است.
اما دوبانده شدن جاده‌های خراسان جنوبی، حل مشکل بیکاری، راه اندازی راه آهن از دیگر مشکلات در خراسان جنوبی است.
اما‌ای کاش در این سفر‌ها وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی کشور هم حضور می‌داشتند زیرا خبرنگاران در هنگام سفرهای وزیران به استان از مشکلات همه مردم می‌گویند اما از مشکل خود چیزی بر زبان نمی‌آورند.
خبرنگارانی که با حداقل دستمزدی هر نوع رفتار از مدیر، مسئولان را به جان ودل می‌خرند اما دریغ از اینکه امنیت شغلی داشته ویا از بیمه، مسکن برخرودار باشند.
آقای جهانگیری در کنار مردم خراسان جنوبی مشکلات خبرنگاران را هم دریابید.
امیدواریم این سفر‌ها خروجی‌های مثبتی را برای مردم خنوگرم خراسان جنوبی داشته باشد.
گزارش از اعظم انصاری

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار