استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور بیرجند گفت: شرایط اجتماعی و اقتصادی نیز به نوبه‌ی خود بر روی سلامت روان تأثیر گذار هستند و بودن در معرض عوامل محیطی مخرب نظیر فقر، خشونت و محیط خانوادگی ناسالم، فرد را در برابر اختلالات روانی، آسیب پذیر می‌کند.
کد خبر: ۱۱۶۲۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۲ 09 April 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، محمود مختاری بیان کرد: سلامت روان، یک حالت بهینه‌ی ذهنی است که فرد را قادر می‌سازد با استرس روزمره‌اش مقابله کند توانمندی‌های خود را بشناسد که عملکرد شغلی و تحصیلی خوبی داشته باشد و بتواند با جامعه ارتباط بگیرد.

وی بیان کرد: سلامت روان، مؤلفه‌های مختلفی دارد که جنبه‌های فردی و اجتماعی افراد را در بر می‌گیرد و یکی از حقوق اساسی انسان‌ها در سرتاسر جهان است و به پیشرفت فردی افراد و پیشرفت جامعه کمک می‌کند.

مختاری گفت: سلامت روان، چیزی بیشتر از نبود اختلال روانی است که روی طیف پیچیده‌ای قرار دارد و افراد مختلف به شکل‌های مختلفی آن را تجربه می‌کنند از جمله، زمینه‌ی اجتماعی، خانوادگی، مالی و فرهنگی افراد در سلامت روان آن‌ها مؤثر است.

استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور بیرجند گفت: مشکلات سلامت روان، شامل طیف گسترده‌ای از اختلالات روانی، ناتوانی‌های روانی- اجتماعی، استرس و نگرانی، اختلال در عملکرد شغلی یا تحصیلی و رفتار‌های آسیب به خود است لذا افرادی که به یکی از مشکلات سلامت روان مبتلا هستند، سطح پایینتری از رضایت از زندگی را تجربه می‌کنند، ولی الزاما همیشه اینطور نیست.
وی با بیان اینکه چه عواملی بر روی سلامت روان اثر می‌گذارند، گفت: در طول زندگی، عوامل مختلف فردی و اجتماعی و ترکیبی از این دو بر روی سلامت روان اثر می‌گذارند و آن را تغییر می‌دهند لذا عوامل روانشناختی و زیست شناختی نظیر مهارت‌های هیجانی، ژنتیک و تمایل برای مصرف مواد و الکل از جمله علل و عوامل فردی هستند.

مختاری تصریح کرد: شرایط اجتماعی و اقتصادی نیز به نوبه‌ی خود بر روی سلامت روان تأثیر گذار هستند و بودن در معرض عوامل محیطی مخرب نظیر فقر، خشونت و محیط خانوادگی ناسالم، فرد را در برابر اختلالات روانی، آسیب پذیر می‌کند.

استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور بیرجند افزود: عوامل گفته شده می‌توانند در تمامی سنین و مراحل زندگی باعث ایجاد تغییرات و اثراتی بر روی سلامت روان ما شوند، ولی دوره‌های حساس زندگی، نظیر اوایل کودکی تأثیر بیشتری از عوامل گفته شده می‌گیرند.

وی بیان کرد: شرایط اجتماعی، اقتصادی خانواده، وضعیت شغلی، تحصیلات، جنسیت و سن رایج‌ترین علل و عواملی هستند که سلامت روان ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

مختاری گفت: برای ارتقای سلامت روان و پیشگیری از مشکلات آن می‌تواند در سطح فردی و اجتماعی صورت گیرد که برنامه‌ها و مداخلاتی برای ارتقای سلامت روان تهیه می‌شوند و می‌توانند برنامه‌هایی باشند که در محیط کار، مدارس، ادارات و مؤسسات و یا برای افرد به خصوصی از گروه‌های به خصوصی به کار گرفته شوند.

استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نور بیرجند بیان کرد: در نظر گرفتن پیش زمینه‌ی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی افراد در تدوین برنامه‌ی مناسب مهم و ضروری است.

برچسب ها: خراسان جنوبی‌
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار