مرور روزنامه‌های دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه
ایران در شوک، واکنش‌ها سانحه برای بالگرد رئیس جمهور، افتتاح یک پروژه مرزی بعد از ۲۰ سال، نتیجه یادگاری نوشتن بر دیوار غرب، انتقاد رئیس دیوان عالی کشور از تعطیل کردن روز شنبه، تایید مذا کرات غیرمستقیم ایران و آمریکا، پتک «کارت» امتحان نهایی بر روح و روان دانش‌آموزان و گمانه زنی‌ها در مورد ریاست مجلس دوازدهم از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۶۷۶۸۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۲ 20 May 2024

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که جزئیات سانحه برای بالگرد رئیس جمهور و واکنش‌ها به آن، ابراز نگرانی رهبران دنیا برای دکتر رئیسی، فرار مالیاتی گسترده اصناف پردرآمد و واکنش رهبر انقلاب به سانحه سقوط بالگرد رییس‌جمهور در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

مرورگر شما از ویدیو پلیر HTML پشتیبانی نمی‌کند :(
 
 
 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

 

 

 

برای سیدابراهیم رئیسی

 حامد رحیم‌پور طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان برای سیدابراهیم رئیسی نوشت: دیشب شب دراز و تلخی شد. شبی که یک ملت بزرگ با قلب‌هایی به هم گره خورده، برای سلامت رئیس جمهورشان دست به دعا برداشتند، این منش ایرانی و اسلامی که سلیقه‌ها، تفکرات سیاسی، جناح‌بندی‌ها و. را درنوردیده و بر قله بلند انسانیت و جوانمردی نشسته، از عوامل بی‌بدیل پایداری، قوام و اعتلای ایران سربلند بوده و هست؛ اما یادمان نرود که مصلحت الهی بسیار بزرگ‌تر از سطح تحلیل و درک ماست. بی‎شک علی ابن موسی‎الرضا (ع) در شب ولادتشان، دست خادمشان را که به لقب خادم الرضا (ع) افتخار می‌کرد، خواهند گرفت. واقعیت این است که سید ابراهیم رئیسی، در سه سال ریاست جمهوری، برای خدمت به ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی، سر از پا نشناخت. مشی مدیریتی و منش فردی رئیسی به گونه‎ای است که همواره بر حضور در میدان و گفت‌وگوی بی واسطه با مردم، به عنوان یکی از اصول و راهبرد‌های اصلی دولت مردمی تأکید دارد. رئیسی صرفاً به بیان این تأکید بسنده نکرد، بلکه خود نیز آستین همت را بالا زده و به جای مدیریت امور کشور و دولت صرفاً از دفتر رئیس جمهور و یا به واسطه نظام اداری، در جای جای ایران اسلامی حاضر شده و این حضور و بررسی از نزدیک مسائل را مبنای اصلی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای ایران عزیز و مردم قدرشناس آن تعریف کرد. درواقع در دستگاه محاسباتی سید ابراهیم رئیسی اصالت با منافع مردم است و برای تحقق این منافع از ظرفیت تمامی جریان‌های سیاسی استفاده کرد و تمامی همت بلندش را در راه کاهش تنش میان جریان‌ها و ایجاد فهم مشترک از مفاهیم ملی و اسلامی؛ آن هم در صحنه عمل صرف کرد. دیروز نیز، در حالی که به تازگی از سفر به مازندران و دیدار با مردم دیار علویان بازگشته بود، به مرز جمهوری آذربایجان رفت تا در شرایطی که دشمنان دو ملت نفاق افکنی می‌کنند، سدّ قیز قلعه سی را به نشانه آبادانی منطقه و دوستی دو ملت افتتاح کند. امیدواریم که امروز صبح پس از یک شب تلخ و دراز خبر سلامت و عافیت رئیس جمهور را بشنویم، اما اگر او خدای نکرده دچار حادثه جدی شده باشد، اکنون باید دوچندان برای ارتقای وحدت و همدلی اجتماعی تلاش کرد؛ چرا که منطقه در شرایط امنیتی ویژه‌ای قرار دارد والبته کشور عزیز ما ایران نیز شرایط حساسی را سپری می‌کند بنابراین با وضعیتی مواجه هستیم که می‌توانیم هر تهدیدی را به فرصت تبدیل کنیم همچنان که در نقطه مقابل و در اثر ناتوانی بار‌ها فرصت‌ها را تبدیل به تهدید کرده‌ایم و این قدرتمندی ساختار‌های سیاسی داخلی است که نشان می‌دهد آیا قادریم به سوی وحدت و یگانگی حرکت کنیم، یا در مسیری متفاوت گام خواهیم برداشت؟ اما مهم‌تر از فراز و فرود حوادث -سنت جاری در زندگی بشر- این است که در جایی ایستاده باشیم و چنان رفتار کنیم که مورد رضایت الهی باشد. سید ابراهیم رئیسی، خود را وقف حرکت در مسیر انقلاب و اعتلای ایران اسلامی کرد و کدام عزت و افتخار و سربلندی، از این بالاتر؟ والبته یقین داریم در این ساعات، که دست دعا و نیایش برای سلامتی رئیس جمهور و همراهانش بلند کرده ایم سایه عنایات خداوند متعال مانند همیشه بر سر ملت مومن ماست.


دقیقه‌های نفس‌گیر


محمدصادق جنان‌صفت طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان دقیقه‌های نفس‌گیر نوشت: ویژگی سرزمین کهنسال ایران تاریخ دور و دراز آن است. کشوری با هزاران سال تاریخ بدون تردید با فراز و نشیب‌های بهت‌آور روبه‌رو شده است. ایران، اما همانند ققنوسی است که از میان آتش‌های سر به آسمان کشیده زنده و بالنده بیرون آمده است و نشان داده تاب‌آوری بالایی دارد. ایرانیان با تاریخ سرزمین خود آشنایی دارند و نیک می‌دانند کشورشان روز‌ها و سال‌های سختی را دیده و هرگز، اما از پای درنیامده است. تاریخ شگفت‌انگیز ایران و ایرانیان به‌گونه‌ای بوده است که می‌توانند هر رخدادی هر‌چند ناگهانی و پیش‌بینی‌نشده یا هر رخداد برنامه‌ریزی‌شده از سوی مدیران را سپری کند. بدون هرگونه، چون و چرا، اما این روز‌ها و ساعت‌هایی که در آن هستیم دقیقه‌ای نفس‌گیر برای شهروندان ایرانی رقم زده است. مدیریت سیاسی کشور در هفته‌های تازه‌سپری‌شده و پس از پشت‌سر گذاشتن دقیقه‌ها و ساعت‌های نفس‌گیری که در نبرد با رژیم‌صهیونیستی داشتند راه‌هایی برای گفتگو با غرب باز کرده‌اند و گفته می‌شود این گفتگو‌ها سمت و سوی جدی‌تری دارد. این گفت‌وگوها، اما برای برخی کشور‌ها می‌تواند ناراحت‌کننده و برای برخی دیگر خرسند‌کننده باشد. کشور‌هایی که نمی‌خواهند ایران روی آرامش را ببیند و نان‌شان در تنور داغ مناسبات ایران و غرب پخته می‌شود از این گفتگو‌ها ناراحت بودند و هستند. اداره‌کنندگان جمهوری اسلامی نیک می‌دانند باید روزی که نباید چندان دور باشد با غرب به گفتگو نشسته و برای یک دوره بلند‌مدت به مسائل داخلی بپردازند. واقعیت این است که مسائل داخلی ایران به همان اندازه مسائل خارجی اهمیت دارند و اگر گره‌های بزرگ و کوچک در داخل به سمت بهبود و باز شدن نروند احتمال رخ دادن هر اتفاق ناشناس وجود دارد. این یک واقعیت تلخ است که تحریم‌های گسترده دهه۹۰ اقتصاد کلان و روزگار کسب‌وکار شهروندان و معیشت میلیون‌ها خانواده را به روز‌های ناگوار کشانده است. نارضایتی گسترده خانواده‌های ایرانی از معیشت و نیز امنیت و کسب‌وکار‌های نه‌چندان رو‌به‌راه چیزی نیست که نشود آن را دید. بازار سرمایه، بازار ارز، بازارکالا و بازار پول در ایران در دشوارترین وضعیت قرار دارند. سقوط ۶۶‌درصدی شاخص کل قیمت سهام، بازار پیچیده ارز و احتمال گسترش رانت و فساد در این بازار، نارضایتی فعالان اقتصادی از قیمت‌گذاری دستوری که به تخریب اقتصاد منجر شده است در بخش اقتصاد نشان می‌دهد باید روز‌های فعلی را داغ‌ترین روز‌ها بدانیم. از سوی دیگر میلیون‌ها زن و دختر ایرانی که با پوشش‌های گوناگون در رفت‌وآمدند و با سختگیری روبه‌رو شده‌اند، میلیون‌ها جوان دانش‌آموخته که می‌خواهند از ایران بروند و… نشان می‌دهد سخت‌ترین دقیقه‌ها را پشت‌سر می‌گذاریم.

 

رابطه ثبات بازار و امنیت روانی


 ژوبین صفاری طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه ابتکار با عنوان رابطه ثبات بازار و امنیت روانی نوشت: طی روز‌های گذشته روند بازار ارز و طلا با کاهش و ثبات نسبی همراه بوده است. فارغ از دلایل این موضوع باید گفت که این مسئله تا حد زیادی به آرامش روانی و اقتصادی مردم تاثیر فراوانی دارد. چرایی این کاهش در جای خود قابل بررسی است، اما باید توجه داشت که بات در بازار‌ها از جمله بازار ارز و طلا نقش کلیدی در تامین امنیت روانی شهروندان و سلامت کلی اقتصاد کشور دارد. این ثبات می‌تواند آثار مثبت قابل توجهی را در زمینه‌های مختلف به همراه داشته باشد که از جمله آن کاهش اضطراب و تنش‌های اجتماعی است مردم زمانی که شاهد ثبات در بازار‌ها و قیمت‌های کلیدی مانند ارز و طلا هستند، کمتر دچار نگرانی در مورد افزایش هزینه‌های زندگی و ارزش پول خود می‌شوند. این امر موجب کاهش اضطراب و فشار روانی ناشی از نوسانات اقتصادی می‌شود.
همچنین ثبات قیمت‌ها می‌تواند سیگنالی مبنی بر پایداری و قابل پیش‌بینی بودن وضعیت اقتصادی در آینده باشد که بر اعتماد فردی و کلان به اقتصاد تاثیر مثبت می‌گذارد.
از سوی دیگر سرمایه‌گذاران از جمله افراد و شرکت‌ها، در شرایط پایداری بیشتر تمایل به ریسک‌پذیری و سرمایه‌گذاری در طولانی مدت دارند، که این به رشد و توسعه پایدار کمک می‌کند.
باید توجه داشت که ثبات اقتصادی به خانوار‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند تا با دقت بیشتری برنامه‌ریزی‌های مالی خود را انجام دهند و تصمیمات عاقلانه‌تری بگیرند؛ و شاید نکته مهمتر آن که در دوره‌های نوسان زیاد، احتمال مکیدگی نقدینگی به بازار‌های سوداگرایانه مانند ارز و طلا افزایش می‌یابد که می‌تواند به اقتصاد کلان آسیب برساند. اما ثبات به معنای کاهش جذابیت سوداگرایی و تمایل بیشتر به سرمایه‌گذاری‎های مولد است.
بنابراین، ثبات اقتصادی به‌ویژه در بازار‌های کلیدی می‌تواند تأثیر بسزایی در تقویت امنیت و آرامش روانی مردم و تقویت بستر اقتصادی مورد نیاز برای رشد و پیشرفت داشته باشد.

سانحه بالگرد و دو نکته قطعی

محمد ایمانی روزنامه نگار طی یاداشتی در شماره امروز ایران نوشت: چند ساعت پس از انتشار خبر سانحه بالگرد، همچنان از سرنوشت آقای رئیس جمهور و همراهانش خبر دقیقی در دست نیست. صعب‌العبور بودن منطقه، به علاوه بارندگی و مه گرفتگی، کار را برای تیم‌های جست و جو و امداد دشوار کرده است.
ماجرا در هاله‌ای از ابهام است؛ اگر چه گفته می‌شود تیم‌های جست و جو، به محدوده وقوع سانحه نزدیک شده‌اند.
اما همه چیز هم در ابهام قرار ندارد. نخست اینکه سید ابراهیم رئیسی، در سه سال ریاست جمهوری، برای خدمت به ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی، سر از پا نشناخته است.
او آخرین بار، در حالی که بتازگی از سفر به مازندران و دیدار با مردم دیار علویان بازگشته بود، به مرز جمهوری آذربایجان رفت، تا در شرایطی که دشمنان دو ملت نفاق افکنی می‌کنند، سدّ قیز قلعه سی را به نشانه آبادانی منطقه و دوستی دو ملت افتتاح کند.
رئیس جمهور مکتبی، مردمی، و پر کار ما در این سال‌ها، در حالی که حتی روز تعطیل برایش معنا نداشته، در کنار جلسات فشرده و طاقت فرسا، یا به میان مردم در استان‌های مختلف رفته تا از نزدیک از دلمشغولی‌های آن‌ها مطلع شود؛ یا در کشور‌ها و نشست‌های بین‌المللی مختلف حضور یافته، تا ضمن گسترش دامنه دیپلماسی جمهوری اسلامی، پیام رسان ملت ایران باشد.
سید ابراهیم رئیسی، برای خدمت، سر از پا نشناخته و عمیقاً در قلب مردم جا گرفته است. به همین علت هم هست که دل مردم در این ساعت‌ها برای او می‌تپد و شور می‌زند. این رویداد کوچکی نیست که یک ملت بزرگ با قلب‌هایی به هم گره خورده، برای سلامت او دست به دعا برداشته‌اند.
نکته دیگری که در ابهام قرار ندارد و روشن و قطعی است، حاکمیت تمام و کمال مشیت الهی بر امور است. هیچ رویدادی خارج از مشیت الهی اتفاق نمی‌افتد. خداوند رئوف و حکیم، همواره در فراز و نشیب حوادث، پشتیبان ملت ما بوده و ما را از چالش‌ها به سلامت عبور داده است.
در این ساعات که دست دعا و نیایش برای سلامتی رئیس جمهور و همراهانش بلند کرده‌ایم، یقین داریم سایه عنایات خداوند متعال مانند همیشه بر سر ملت مؤمن ماست.
مهم‌تر از فراز و فرود حوادث -سنت جاری در زندگی بشر- این است که در جایی ایستاده باشیم و چنان رفتار کنیم که مورد رضایت الهی باشد. سید ابراهیم رئیسی، خود را وقف حرکت در مسیر انقلاب و اعتلای ایران اسلامی کرده، و کدام عزت و افتخار و سربلندی، از این بالاتر؟!

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار