تابناک: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شهرضا گفت: با تشکیل اتحادیه و راه اندازی شهرک سفال و سرامیک برای احیای این هنر با ارزش شهرضا تلاش می کنیم.
کد خبر: ۲۶۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹ 22 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، محمد حسن شبانی روز سه شنبه در جلسه ای که به منظور رسیدگی به مشکلات هنرمندان سفال و سرامیک شهرضا برگزار شد، افزود: در گذشته نه چندان دور سفال این شهر در همه ایران و حتی در سراسر جهان زبانزد بود.

وی اضافه کرد: لعاب فیروزه ای شهرضا که حاصل خلاقیت و نوآوری هنرمندان این دیار بوده در دنیا بی نظیر است.

شبانی گفت: متاسفانه در چند سال گذشته به دلیل مشکلات فراوان سفالگری شهرستان، تعداد زیادی از هنرمندان این رشته خانه نشین شدند و بسیاری از کارگاههای تولید سفال در شهرضا تعطیل شده است.

وی گفت: عشق خالصانه برخی از هنرمندان باعث شده که هنوز در شرایط دشوار به این هنر اصیل سنتی بپردازند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرضا نداشتن اتحادیه برای این صنف هنری را یکی از بزرگترین مشکلات آنان عنوان کرد و افزود: در صددیم با ایجاد اتحادیه و راه اندازی شهرک سفال و سرامیک، هنر سفالگری شهرضا را احیا کنیم.

شبانی هزینه بالای اعلام شده از طرف شرکت شهرکها برای زمین های شهرک صنایع دستی را یکی از مهمترین مشکلات سفالگران اعلام کرد و افزود: در صورتی که با حمایت مسئولان شهرستان و استان تسهیلات لازم در اختیار سفالگران قرار گیرد این شهرک راه اندازی می شود.

راه اندازی مرکز آموزش و پژوهش سفال، خرید آثار فاخر و ارزشمند سفالگران به عنوان هدایا از سوی ادارات، معرفی، بازاریابی و فروش سفال شهرضا در فضای مجازی، راه اندازی بازارچه صنایع دستی با نگاه ویژه به سفال، ایجاد شهرک صنایع دستی، بسته بندی و برند سازی سفال شهرضا از موضوعاتی بود که از سوی حاضران برای بهبود وضعیت سفال و سرامیک عنوان شد.

قدمت هنر سفالگری در شهرضا به 700 سال پیش بر می گردد.

رونق سفالگری در این شهرستان حاصل تلاش استادان سفالگری همچون علی فخار باشی، علی اصغر فخار، محمدباقر سهیلی و حسین بهاری است که دست ساخته های آنها امروزه در کشور خودنمایی می کند.

نام استادان حاج عباس، یحیی و رحمت الله سهیلی در شهرضا نیز یادآور نو آوری این سه برادر هنرمند در تبدیل سفال سنتی به سرامیک است که بیش از 40 سال از این نوآوری می گذرد.

لعاب فیروزه ای شهرضا لعابی است که بر اساس هنر و خلاقیت هنرمندان سفال و سرامیک این شهر بر روی سفال پخته شده در مرحله بعد از پخت اول ایجاد و دوباره ظرف سفالی پخته می شود.

این لعاب باعث درخشندگی و زیبایی منحصر بفردی شده و سفال را تبدیل به سرامیک می کند.

در شهرستان شهرضا حدود 200 نفر در 30 کارگاه تولید سفال وسرامیک فعالیت می کنند.

شهرضا در 80 کیلومتری جنوب اصفهان واقع است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار