مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: در سال آینده نقشه مهندسی فرهنگی استان که به تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است رونمایی خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۵۸۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲ 14 March 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، علی فرخنده، امروز پنجشنبه ۲۴ اسفند در شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه امسال جلسات شورای فرهنگ عمومی در تمام شهرستان‌ها برگزار شد که شهرستان زیرکوه و سرایان با بیشترین جلسات در رتبه نخست قرار دارد، گفت: جلسات برنامه ریزی نمایشگاه اصیلا در بیرجند همزمان با ۱۸ اردیبهشت بعد از تعطیلات نوروز با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: مصوبه شورای فرهنگ عمومی به منظور پاسداشت زبان فارسی تابلو‌هایی که با زبان لاتین در ورودی همه شهر‌های استان بوده اصلاح شده است.

فرخنده گفت: آسیب‌های بسیاری در حوزه گردشگری استان بوده است که اکنون پیش‌نویس پیوست فرهنگی تحت عنوان گردشگری تهیه و نهایی شده است و ساماندهی المان‌های شهری و پیوست فرهنگی پارک‌ها در حال اجرا است.

گردشگری جزو ضروریات فرهنگی و اقتصادی کشور است

​​​سید محمدرضا طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: گردشگری جزو ضروریات فرهنگی و اقتصادی کشور است که ملاحظاتی در این خصوص وجود دارد و باید مدنظر قرار گیرد.

وی اظهار کرد: طرح پیوست فرهنگی گردشگری استان چندین پیش نیاز دارد که بایستی دیده شود.
وی بیان کرد: خانه‌های بوم‌گردی دارای اساسنامه‌ایی هستند که باید آن را رعایت کنند و در صوت عدم رعایت، با آنان برخورد شود، اما برخی امکان و محیط‌های گردشگری نیز وجود دارد که مسئول‌سازی برای آن نشده و هرزمان که گردشگر و تور گردشگری به این امکان‌ها مراجعه می‌کنند شاهد ناهنجاری‌هایی هستیم.

طالبی با بیان اینکه باید مناطق گردشگری شناسایی و برای آن مسئولیت‌سازی شود که بدانیم چه کسی متولی کار است، گفت: برخی تور‌های گردشگری مجوز کشوری اخذ کرده و در استان‌ها حضور پیدا می‌کنند و باید وزارت میراث فرهنگی به دفاتر گردشگری ابلاغ کند که راه‌اندازی هر تور گردشگری نیازمند مجوز استانی است و به نقاطی که می‌خواهد برای بازدید بروند از قبل اعلام کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در کنار اقدامات فرهنگی در حوزه گردشگری باید اقدامات سلبی هم مورد توجه قرار گیرد.

میراث فرهنگی و گردشگری یک گنج پنهان است
حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی، با بیان اینکه گردشگری و میراث فرهنگی یک گنج پنهان است، گفت: باید به این گنج پنهان به دلیل داشتن منافع و آسیب‌های آن توجه شود.

وی با بیان اینکه ضعف‌هایی در حوزه گردشگری وجود دارد گفت: در مقطعی ورود گردشگر بعضا بی‌ضابطه و رها بود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: با توجه به تجارب گذشته و وسعت پنهانی این مسئله، پیشنهاد می‌کنم پیوست فرهنگی گردشگری استان اکنون به عنوان ناتمام تصویب شود و پیشنهادات و انتقادات دریافت و در آن لحاظ شود و نقاط ضعف گردشگری استان شناسایی و در پیوست فرهنگی گردشگری استان دیده شود سپس نسبت به تصویب این پیوست فرهنگی اقدامی انجام شود.

خراسان جنوبی به دلیل داشتن امام‌زادگان متعدد می‌تواند چهارمین قطب مذهبی کشور باشد

هادی شاهوردی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: بیش از هزار و ۵۴ اثر تاریخی استان ثبت ملی شده که اخیرا ۲۰ اثر استان در فهرست میراث ملی ثبت و ۱۶ اثر تعیین حریم شده است.

وی با اشاره به ظرفیت طبیعت‌گردی و میراث ملموس و ناملوس استان بیان کرد: بیش از ۱۰۰ اثر ناملموس استان نیز تاکنون به ثبت رسیده لذا این استان در شاخه گردشگری مذهبی می‌تواند با داشتن امامزادگان متعدد به ویژه امامزاده حسین ابن موسی الکاظم (ع) طبس بعد از مشهد، قم و شیراز چهارمین قطب مذهبی کشور باشد.

شاهوردی گفت: برای جلوگیری از موارد سوءفرهنگی ناشی از ورود گردشگر به استان نیاز به مساعدت سایر دستگاه‌ها داشته که شناسنامه دار کردن تور‌های گردشگری، سازماندهی نظارت بر تورها، جلوگیری از ورود تور‌های فاقد صلاحیت به مناطق گردشگری استان و اجرای برنامه‌های فرهنگی از موضوعات مهمی است که ضرورت دارد از سوی سایر دستگاه‌های متولی دنبال شود.

در پایان این جلسه از صفحه اختصاصی طرح مسجد پایگاه قرآن در خراسان جنوبی نیز رونمایی شد.

خای بودن حوزه ایثار و شهادت

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی هم گفت: در شیوه‌نامه جدید شورای فرهنگ عمومی استان جای حوزه ایثار و شهادت خالی است که باید لحاظ شود که نظر می‌رسد در شیوه‌نامه جدید تعداد اعضا افزایش زیادی داشته که این مساله بر کیفیت بخشی اجرای برنامه‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.
وی اظهار کرد: علت غیبت مدیران و دستگاه‌های اجرایی که سال گذشته در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان‌ها حضور پیدا نکردند نیز باید پیگیری و تذکر لازم داده شود.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار