سوگواره شهدای کربلا در خراسان جنوبی: به هر سو که بنگری، بیرق عزا برپاست
سایر خبرهای مربوط: اعزام مبلغان دینی به سراسر خراسان جنوبی / برخورد با موکب‌های بدون مجوز در بیرجند / 236 موقوفه‌ی طبس وقف عزاداری امام حسین(ع)
کد خبر: ۳۰۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۷ 02 October 2016

به هر سو که بنگری، بیرق عزا برپاست ... مردم سینه سوز و عزادار شهادت مظلومانه حسین زهرا س در شهرها و روستاهای خراسان جنوبی از دیشب با سیاه پوش کردن 672حسینیه، 16 تکیه و 16 مهدیه و با نصب پرچم ها و کتیبه های سبز و سیاه یا حسین ع و برگزاری مجالس سوگواری و تشکیل هیات های سینه زنی،به استقبال محرم الحرام رفتند تا یاد و خاطره مظلومیت و مجاهدات قهرمانانه سالار شهیدان اباعبدالله الحسین ع و یاران با وفایش را زنده نگهدارند.

به گزارش تابناک، اغلب خانه ها، کوچه ها، محلات و میادین شهرها و روستاهای استان با تابلو نوشته ها و نمادهایی هنرمندانه از ذوق و سلیقه جوانان محلات هر منطقه در جهت زنده نگهداشتن ماجراهای کربلا، به مرکزی برای عزاداری سیدالشهدا ع و یاران وفادارش تبدیل شده و مردم عزادار تا نیمه های شب پایگاه های عزای حسینی را ترک نمی کنند.

مردم نقاط مختلف استان امسال هم در آستانه ماه محرم با برپایی خیمه های نمادین و نصب داربست و ایستگاه های صلواتی در کنار خیابانها و سیاه پوش کردن معابر و تکایا و نوشتن تابلو پارچه های گوناگون در ذکر مصایب اهل بیت(ع) در روزهای تاسوعا و عاشورا و تشکیل دسته های عزاداری و مجالس روضه خوانی پرسوز و گداز به استقبال از ماه محرم رفتند. مراسم سنتی علم بندان در هیات محبان الزهرا (س) بیرجند نیز که هر ساله یک روز قبل از ماه محرم انجام می شود، امسال با سوز و نوا به یاد شهدای منا شورانگیزتر از هرسال برگزار شد. ادارات و نهادهای دولتی، مساجد، حسینیه ها و تکایا و مغازه ها و محل های کسب و کار نیز با نصب بیرق های سیاه، عزادار شدند.

علم بندان، روضه خوانی، سینه زنی، زنجیر زنی، علم گردانی، نخل بندان، نخل گردانی، مشعل گردانی، شبیه گردانی، تعزیه خوانی و اطعام متوسلان و ادای نذورات بویژه در روزهای نهم و دهم محرم از دیگر مراسم دهه اول محرم عزاداران در شهرستانهای مختلف خراسان جنوبی است. در محرم امسال همچنین قرار است هیات علی اصغر (ع) بیرجند مراسم پر معنای شیرخوارگان علی اصغر (ع) را در محل حسینیه جماران برگزار کند.

اعزام مبلغان دینی به سراسر خراسان جنوبی

حجت الاسلام کوثری نیا مسئول امور مبلغین اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی امروز اعلام کرد: به مناسبت دهه محرم از امروز 858 نفر مبلغ دینی به مدت 12 روز از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به نقاط مختلف خراسان جنوبی اعزام شده اند. روحانیون اعزامی علاوه بر برگزاری نماز جماعت، وعظ و خطابه، بیان احکام و مراسم عزاداری، موظفند در جهت تنویر افکار عمومی پیرامون سیره و روش اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه امام حسین(ع) و تبیین جایگاه ولایت و نقش ولی فقیه، افزایش جمعیت، ترویج سبک زندگی اسلامی، احیای امر به معروف و نهی از منکر و هچنین تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سال اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل فعالیت کنند.

برخورد با موکب‌های بدون مجوز در بیرجند

علیرضا زمان‌زاده معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار شهرستان بیرجند به برپایی ایستگاههای صلواتی در ایام محرم اشاره کرد و گفت: در مکانهای شلوغ و پرترافیک شهر به موکب ها مجوز فعالیت داده نمی‌شود و در داخل شهر نیز با هر موکبی که بدون مجوز راه‌اندازی شده باشد برخورد می‌شود.

زمان زاده با اشاره به برپایی ایستگاههای صلواتی در ایام محرم گفت: باید افراد و هیات ها برای برپایی ایستگاههای صلواتی مجوز داشته باشند، در غیر این صورت از ادامه فعالیت آن جلوگیری می‌شود.

236 موقوفه‌ی طبس وقف عزاداری امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام دادخدا خدایی رئیس جدید اداره اوقاف طبس نیز در اولین روز ماه محرم الحرام امروز اعلام کرد: 236 فقره موقوفه در شهرستان طبس با نیت عزاداری، تعزیه‌داری، روضه‌خوانی و اطعام‌دهی در ایام محرم و صفر فعالیت دارندکه اجرای طرح «بصیرت عاشورایی» در دهه‌ی نخست محرم در بقاع متبرکه شهرستان طبس نیز از جمله فعالیت های این حوزه است.

حجت‌الاسلام دادخدا یکی از اقدامات مهم سازمان اوقاف را اجرای امینانه نیات موقوفات در زمینه عزاداری امام حسین(ع) دانست و گفت: عزاداری، تعزیه‌داری، روضه‌خوانی و اطعام‌دهی به عزاداران امام حسین(ع) و سخنرانی در زمینه واقعه عاشورا از مهم‌ترین نیات وقف شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس گفت: هدف از برگزاری برنامه بصیرت عاشورایی در امامزادگان، تقویت باورهای دینی، تبیین قیام عاشورا، بیان صحیح وقایع نهضت حسینی و روشنگری نسبت به خرافات و انحرافات است. «طرح بصیرت عاشورایی» در دهه اول محرم در بقاع متبرکه شیخ احمدبن اسحاق، شیح احمد زنوغان، امامزاده علی(ع)، امامزاده سیدحسین زرگ، امامزاده شیخ ابراهیم و سید محمدبن جعفر طیار در ازمیغان به اقتضای ظرفیت موجود برگزار می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار