طلسم ۴۰ ساله مشکلات اراضی موسوی در شهرستان بیرجند روز گذشته با پیگیری‌های مسئولان شکسته شد و ۱۴ فقره قرارداد زمین‌ توسط اداره کل اموال و املاک بیناد مستضعفان خراسان جنوبی به مردم واگذار شد.
کد خبر: ۴۲۹۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶ 24 May 2017
بیش از 67 سال از بهار زندگی و جوانی‌اش سپری شده بود خود را به سالن جلسات رساند تا در خوشحالی همشهری‌هایش سهیم باشد.

وی خوشحال بود چون بعد از 40 سال دوندگی، نامه نوشتن و اعتراضات بالاخره تکلیف اسناد زمین‌هایی که در سالیان گذشته خریداری کرده بود مشخص شده بود و این زمین‌ها همان زمین‌های مرسوم به اراضی موسوی است که بالاخره مشکلات ثبتی آن بعد از 40 سال برطرف شده است.

اراضی موسوم به اراضی موسوی از جمله اراضی مجاور پارک جنگلی بیرجند است که در سال 1348 در زمینی به مساحت 28 هکتار به نام آقایان مزروعی و دشتی ثبت شده و به موجب اسناد عادی در سال 1355 اراضی مذکور طی مبایعه نامه و وکالت‌نامه به سید فخر موسوی واگذار شده است.

در سال 1359 و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طی رأی دادگاه انقلاب اسلامی، نیمی از اموال موسوی از جمله سه دانگ از اراضی مذکور به نفع بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی مصادره شد که این زمین‌ها بیش از 820 مالک دارد و با گذشت سالها مردم همچنان در انتظار سند برای این زمین‌ها بودندکه بلااخره با پیگیری‌های روز گذشته طلسم 40 ساله شکسته شد.

یکی از مردمی که برای گرفتن سند در این جلسه حضور یافته بود اظهار داشت: خوشحالم که بعد از 38 سال دوندگی و اعتراض نوشتن بالاخره گره از کار ما باز شد که برای تمامی افرادی که کار را گره‌گشایی کردند دعا می‌کنم.

بخش عمده اراضی موسوی بیرجند تا پایان ماه رمضان تعیین تکلیف می‌شود

فرماندار شهرستان بیرجند نیز با بیان اینکه کار پیگیری حل مشکل اراضی موسوی و اعطای قرارداد به صاحبان آنها با جدیت دنبال می‌شود گفت: بخش عمده اراضی موسوی تا پایان ماه مبارک رمضان تعیین تکلیف می‌شود.

علی ناصری اظهار داشت: امروز با توزیع نمادین قراردادهای واگذاری سه دانگ سهم بنیاد مستضعفان به مالکان 14 قطعه از اراضی موسوی طلسم 40 ساله مشکل مالکان شکست و انشاءا... به تدریج همه مالکان قرارداد واگذاری زمین خود را دریافت خواهند کرد تا بعداً نسبت به صدور سند قطعی اقدام شود.

وی با بیان اینکه مسائل حقوقی در املاک برای رسیدن به نتیجه زمان زیادی می‌برد گفت: صرف این زمان طولانی شایسته مردم بیرجند نبوده و باید تلاش شود در زمان مقرر باقی مشکلات نیز برطرف شود. 

فرماندار بیرجند افزود: قراردادهایی که صحت آن توسط بنیاد اعلام شده و مشکلی نداشته است به تدریج قراردادهای واگذاری سهم بنیاد برای صدور اسناد مالکیت به صاحبان آن واگذار می‌شود.

وی بیان کرد: با مساعدت بنیاد مستضعفان کشور مبلغی از بابت مالکیت بنیاد در این سه دانگ از افرادی که یک قطعه زمین داشته‌اند دریافت نمی‌شود و با عنوان هدیه مقام معظم رهبری این قراردادها به رایگان به افراد واگذار می‌شود.

ناصری این اقدامات را در نتیجه پیگیری‌های مستمر استاندار و مساعدت رئیس بنیاد مستضعفان کشور دانست و از زحمات همه ارگان‌ها و نهادهایی که در طول سال‌های گذشته برای رفع مشکل تلاش کردند قدردانی کرد.

بیش از 500 قرارداد آماده واگذاری به مردم است

مدیرکل املاک و اموال بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: 14 فقره قرارداد واگذاری زمین مربوط به اراضی پلاک 248 اصلی مشهور به اراضی موسوی امروز توسط اداره کل املاک و امول بنیاد مستضعفان به مردم تقدیم شد.

خسروی افزود: مرحوم فخر موسوی اول انقلاب در قطعات مفروضی زمین‌هایی را به مردم فروخته بود و متاسفانه به دلیل اینکه نقشه تهیه شده رسمی نبود این اراضی با مشکلات متعددی مواجه شد که امروز بعد از گذشت 30 سال پیگیری‌ها به نتیجه رسید.

وی از تفکیک 863 قطعه خبر داد و اظهار داشت: هنگامی که به دنبال راهکاری برای واگذاری زمین‌های خام به مردم بودیم پیشنهاد شد تا کار این اراضی مشابه املاک علوی که توسط بنیاد مستضعفان واگذار می‌شود انجام شود و روش واگذاری به این روش است که ابتدا متقاضی تشکیل پرونده می‌دهد و بعد از بررسی مجموعه مستندات ارائه شده و تأیید نیازمندی فرد زمین رایگان و یا با تخفیف به وی واگذار می‌شود.

مدیرکل املاک و اموال بنیاد مستضعفان خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر بالغ بر 500 قرارداد آماده تقدیم به مردم است که ظرف مدت 40 روز تا یک ماه آینده قرارداد قطعات باقیمانده آماده خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی وجود سودجویانی است که از اسناد جعلی استفاده می‌کنند اظهار داشت: این مشکل با همراهی نیروی انتظامی و دستگاه‌های قضایی مرتفع شد تا مشکلی برای مردم پیش نیاید.

خسروی از مردم خواست تا پایان واگذاری کامل قراردادها از هرگونه خرید و فروش خودداری کنند تا موجب بی‌نظمی نشود چون بخشی از طولانی شدن فرایند به دلیل خرید و فروش‌هایی متعددی بود که انجام شده است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار