مدیر جهاد کشاورزی قاینات گفت: حدود ۳۰۰ هکتار از باغات پسته این شهرستان به دلیل آفت پسیل و گرمای شدید دچار خسارت شد.
کد خبر: ۴۳۱۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ 28 May 2017
سیدابوالحسین سجادی عصر امروز در بازدید ازباغات پسته قاینات اظهار داشت: براثر این وضعیت  پیش بینی می شود حدود 60 تن پسته به ارزش 12 میلیارد ریال خسارت ببیند.

وی گفت: هم اکنون هزار و 690 هکتار سطح زیرکشت پسته در شهرستان  قاینات وجود دارد که هزار و 110 هکتار آن بارور و بقیه غیر باردار می باشد.

مدیر جهادکشاورزی قاینات بیان کرد: این خسارت ها در شرایط فعلی از روستاهای محمد آباد علم، شیرمرغ، اکبریه، خونیک و شهر اسفدن گزارش شده است.

سجادی گفت: نوسانات دما، گرمای شدید و آفت پسیل درختان پسته ریزش شدید برگها و میوه این درختان را از  اواخر اردیبهشت ماه در قاینات رقم زد.

وی افزود: در چند روز اخیر به دلیل شدت گرمای هوا بسیاری از درختان پسته  گرمازده شده و میوه بسیاری از درختان دچار ریزش شد.

مدیر جهادکشاورزی قاینات اظهار کرد: با توجه به گزارشهای کشاورزان، بارندگی بهاره، وزش بادهای شدید در زمان بازشدن گل‌ها، دمای بالا و گرمازدگی درختان در زمان رشد و نمو جنین سبب سقط جنین پسته و افزایش پوکی میوه‌ها شده است .

سجادی افزود: براین اساس  جنین بیشتر میوه‌هایی که دچار آفات سوختگی شده‌اند، سقط شده و این میوه‌ها در زمان برداشت به‌صورت پوک و نیمه مغز خواهند بود.

وی  با بیان اینکه آفات و بیماری‌های مختلف نقش بسزایی در ایجاد میوه‌های پوک و نیم‌مغز دارد افزود: به‌طور مثال خسارت نسل دوم پسیل پسته باعث نیم‌مغز شدن پسته و خسارت جبران‌ناپذیری به درختان شده و چه بسا به مدت دو سال  این درختان از لحاظ زایش آسیب جدی دیده و افت شدید عملکرد را داشته باشند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار